Und sie sehr be - trübt und hu-ben an, ein jeg-li-cher un-ter -nen und sag-ten zu
9€, Chorus
I
Violino I
Violino II
Viola
Soprano
Herr, bin ichs, bin ichs, Herr, bin ichs, Herr, bin ichs?
Alto
Herr, bin ichs, bin ichs, Herr, bin ichs, bin ichs, bin ichs, bin bin ichs?
Ev. Chorus
Tenore
ihm: Herr, binlichs, bin ichs, bin ichs, bin | ichs, ichs, Herr, ichs,bin ichs?
b.
Basso
Herr, bin ichs, bin ichs, Herr, binichs, bin ichs, bin ichs?
» 2 7 7 2b 6b 4
Continuo
Organo
1. kép. J. S. Bach: Máté-passió (tanítványok: , Herr, bin ichs?")
A kottaképen látható, milyen sűrű a szövegekhez tartozó kottafejek ábrázolása,
amikor ezzel a kérdéssel (, Herr, bin ichs?" — , Uram, én vagyok?) egy izgalmas
rész veszi kezdetét. Mintha egymás szavába vágnának a tanítványok. A Herr szó
után egy kvintet ugrik lefelé a dallam, hogy utána kérdő hangsúllyal egy kvartot
ugorjon föl, az ichs szöra érkezve. A kérdő mondatok záróhangjai (ichs) mindig
lejjebb vannak egy hanggal, mint a kezdőhang (Herr), hiszen a tanítvány nem
lehet több Uránál: Jézust illeti meg a legmagasabb hang. A kérdések sorrendje is
különös, hiszen először mind a négy szólam bemutatkozik: alt-tenor-szoprán¬
basszus, majd alt-tenor-basszus-szoprán, és végül tenor-alt-szoprán — de hol a
basszus szólam?
A kottában jól látszik, hogy tizenegyszer hallottuk a Herrt, de mindenki tudja,
hogy Jézusnak tizenkét tanítványa volt. Lehetséges volna, hogy Bach ezt nem tudta?
Nagyon is jól tudta, az egyik tanítvány nem kérdez, az áruló Júdás hallgat.