OCR Output

Az ének második versszaka így fejezi ki ezeket:

, Ő mondja, hogy itt" víz légyen,
De nem a víz egyedül,

Igéje hozzája mégyen,

"S lelke nem mérték nélkül,

Ez itt" a keresztelő"?

Az utolsó félmondat továbbvezet: a német szövegben a versszak zárása arra utal, hogy
a keresztségben maga a Szentháromság Isten cselekszik. Ez a gondolat folytatódik a
negyedik versszakban is, visszakanyarodva Jézus Jordánban való megkereszteléséhez:
az Atyaisten szózata, a gyenge emberségben a folyóban álló Krisztus és a galamb for¬
májában megjelenő Szentlélek nemcsak a Szentháromság jelenlétét tükrözi, hanem
bizonyság arra, hogy a mi keresztelésünkkor is a Szentháromság Isten keresztelt." Ez
ismét egy pont, amely a Nagy kátéban is hangsúlyos szerepet kap, ahol így olvassuk:
, Mert akit Isten nevében keresztelnek, azt [...] maga Isten kereszteli"?

Miután kiemeltük azokat a pontokat, amelyek az énekben a káté tanítását vissz¬
hangozzák, érdemes röviden számba vennünk azokat a gondolatokat, amelyek csak
az egyikben vagy a másikban fordulnak elő. A káté szól a gyermekkeresztségről,
a mindennapos megtérésről, a Krisztus halálába való keresztelésről és a vele való
feltámadásról; ezek a gondolatok explicite nem fogalmazódnak meg az énekben.
Annak sajátos gondolatmenete, hogy a keresztséget Krisztus megkeresztelésétől
eredezteti, és erre nemcsak az első, hanem a harmadik és negyedik strófában is utal.

A reformáció korában megjelent énekeskönyveket lapozgatva megfigyelhetjük,
hogy énekünk mellett épp a Jordán-parti jelenet szerepel a metszeteken (lásd pl.
4. kép). A művészi ábrázolások közül fontos még kiemelnünk ifj. Lucas Cranach
festményét 1556-ból (lásd 5. kép). Ez szinte a Luther-ének képi megjelenítéseként ér¬
telmezhető.? A központi jelenet Krisztus megkeresztelését ábrázolja. A festményen
Jézus fölött láthatjuk az Atyaisten ábrázolását és a Szentlelket galamb formájában,
ahogyan az ének utal a Szentháromság jelenlétére és cselekvésére. A festmény bal ol¬
dalán, megfigyelőként szerepelnek a reformátorok, Luther és Melanchton, valamint

26 ÚZMK 2772; idézi ECSEDI 2003, 95. 0.

"7 Merten rámutat, hogy ez az ének központi versszaka, amely köré szimmetrikusan rendeződik a többi.
Egyúttal a Szentháromság Isten által való keresztség a tétel központi gondolata MERTEN értelmezésében
(2018, 92. 0.).

28 KK 4: 232. 0.

2 Vö. a festmény leírását: https://lucascranach.org/en/DE SPSG GKI2087/ (megtekintés: 2024. már¬
cius 25.).