OCR Output

személyes fejlődési lehetőséget keresnek. Mindegyik fejlődési lépcsőhöz hozzáren¬
delhető egy kiscsoportos szerep is, annak megfelelően, hogy milyen eszközöket és
formákat használ az adott gyülekezet. Például lehet említeni a keresők számára az
Alpha-csoportot, kezdők számára a segítőként való részvételt, növekvő vagy érett
hívők számára pedig az Alpha-csoportvezetést vagy valamilyen tanítványi kis¬
csoportos módszer használatát." De a meglévő gyülekezeti gyakorlataink és azok
szervezői és vezetői szerepei is beilleszthetőek egy ilyen tudatostanítványság-fókuszú
koncepcióba. Ez a koncepció nemcsak abban segít, hogy a tanítványi csoportot
vagy bármilyen közösségi formát el tudjunk helyezni a gyülekezeti életben, hanem
gyakorlatilag is megfoghatóvá teszi a közös célokat, amelyek mentén gyakorolható
a kooperáció és az együttműködés. Bátorít arra is, hogy a gyülekezeti életet a Jézus
Krisztussal ápolt személyes tanítványi kapcsolat fejlődése szempontjából lássuk.

Ha a gyülekezet tanulóközösség, akkor folyamatos feladatunk, hogy közösen keressük
a leghatékonyabb formáit annak, ahogyan tanulni tudunk. Az is fontos, hogy legyenek
olyan közös pontok, jól megragadható közös célok, amelyek mentén együttműködhet
a gyülekezet mint tanulóközösség. Azt láthattuk, hogy a tanítványság és a tanítványi
csoport nem alternatívája, hanem szerves alkotóeleme lehet egy olyan gyülekezet¬
építési gyakorlatnak, amely világos választ tud adni arra a kérdésre, hogyan lesz ma
valaki Jézus Krisztus tanítványa a gyülekezetünkben. Az egyház mint Krisztus teste
tanulóközösségek organikus szövete. A tanítványi kiscsoport kicsiben igyekszik meg¬
honosítani azt a fajta szemléletet, amely megfelelő közeg lehet a személyes hitfejlődés
számára. A tanítványság sok formában, sok módszer bevonásával és több szempontból
is működőképes lehet. Egy ember életében az az életszerű, hogy egy hálózatban több
különböző egyházi szervezet, gyülekezet és több gyülekezeti tag vagy lelkész együttes
szolgálata formálja tanítvánnyá az adott embert, a Szentlélek munkája által. Hollen¬
bach így fogalmazza meg találóan a gyülekezet kihívásait a tanítványság tükrében:

, Itt van a kihívás: Minden gyülekezet már rendelkezik egy meglévő kultúrával; min¬
den kiserlet a »talaj« keverekenek megvältoztatäsära a fold megmtivelésének, tra¬
gyázásának és gyomlálásának mély, türelmes munkáját igényli. A kultúraváltás nem
taktika és nem stratégia: átalakulás. A lelki formálódás és a tanítványság kérdései
nem a tervezés, a módszer vagy akár a tanítás kérdései — ezek szinte egyáltalán nem

5 Számos felekezet használja Magyarországon ezt az anglikán hátterű eszközt. Lásd: https://alpha.
org.hu/.