OCR
A tanulóközösségek fogalmának kulcselemei a csoport, a közös pont, amelyen keresztül a csoport kapcsolódik, az együttműködés módja és annak minősége, valamint a tudás megteremtése érdekében alkalmazott tanulási lehetőségek. A , tanulóközösségek" fogalmának sokféle és rugalmas meghatározása egyre inkább abba az irányba halad, hogy a tanulóközösségeket nemcsak helyhez vagy intézményhez kötve, hanem sokkal inkább mint közös céllal működő közösségeket határozza meg." Egy tanulóközösség legfőbb meghatározó eleme az a csoport, amely együtt tanul; ez lehet egy lokálisan meghatározott közösség, régió, város," de lehet egy intézmény közössége, tanulók csoportja vagy akár online közösség is. Az a közös pont, amelynek mentén a közösség tagjai kapcsolódnak egymással, lehet a közös cél, de lehetnek a közösen képviselt értékek és a közös hitfelfogás, a közös érdekek, valamint a földrajzi, fizikai közelség is. Az együttműködés módjára jellemző fogalmak az együttműködés, a kooperáció, a kötelezettségeken túlmutató együttműködés, ahol a csoport tagjai használják az erősségeiket, társasági és intézményes kapcsolataikat, és arra törekszenek, hogy megértsék a változásokat, tanulási szükségleteket elégítsenek ki, tanulási segédanyagokat hozzanak létre, valamint merítsenek egymás tapasztalataiból. Az együttműködés minőségét meghatározó fogalmak az élénk részvételiség, a kulturális tudatosság, a gazdaságilag is gyümölcsöző társadalmi összetartás, a rugalmasság és a regenerációs képesség, valamint a különböző értékek, perspektívák és élethelyzetek figyelembevétele. A tudás megteremtése érdekében egy tanulóközösség indokolt, igazolt és aktívan előrevivő közös célok mentén alkalmaz tanulási lehetőségeket, hogy az élethosszig tartó tanulás és a proaktív partnerség révén kibontakoztassa a csoport tagjaiban rejlő potenciált.? A tanulóközösségek definíciója alapján a kereszténységen belül a különböző egyházak, csoportok és gyülekezetek is felfoghatóak nagyon különböző méretű és közösségi kultúrájú tanulóközösségekként, amelyek célja Jézus követése. Számos olyan jó gyülekezeti közösségi gyakorlat létezik, amelyben az együttműködés minősége kiemelkedő." A keresztény közösségnek mint tanulóközösségnek az a sajátossága, hogy nem csupán embereket köt össze egymással, hanem az élő Jézus Krisztussal kapcsolja össze a közösség résztvevőit. Ahogyan János apostol fogalmaz: , Amit tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és az ő Fiával, Jézus 7 BENKE 2019. 8 KOZMA 2016, 161-167. oO. ° KILPATRICK et al. 2003. 1 Gondolunkitt példäul az Alpha-kurzusokra, a Kôzôspont misszióra, az Ifjúsági Vezetdképzére vagy az MEE Gyiilekezeti és Misszidi Osztalyanak gyiilekezetimunkatars-képzésére.