OCR Output

A tanulóközösségek fogalmának kulcselemei a csoport, a közös pont, amelyen
keresztül a csoport kapcsolódik, az együttműködés módja és annak minősége,
valamint a tudás megteremtése érdekében alkalmazott tanulási lehetőségek. A , ta¬
nulóközösségek" fogalmának sokféle és rugalmas meghatározása egyre inkább abba
az irányba halad, hogy a tanulóközösségeket nemcsak helyhez vagy intézményhez
kötve, hanem sokkal inkább mint közös céllal működő közösségeket határozza
meg." Egy tanulóközösség legfőbb meghatározó eleme az a csoport, amely együtt
tanul; ez lehet egy lokálisan meghatározott közösség, régió, város," de lehet egy
intézmény közössége, tanulók csoportja vagy akár online közösség is. Az a közös
pont, amelynek mentén a közösség tagjai kapcsolódnak egymással, lehet a közös
cél, de lehetnek a közösen képviselt értékek és a közös hitfelfogás, a közös érdekek,
valamint a földrajzi, fizikai közelség is.

Az együttműködés módjára jellemző fogalmak az együttműködés, a kooperáció,
a kötelezettségeken túlmutató együttműködés, ahol a csoport tagjai használják az
erősségeiket, társasági és intézményes kapcsolataikat, és arra törekszenek, hogy
megértsék a változásokat, tanulási szükségleteket elégítsenek ki, tanulási segéd¬
anyagokat hozzanak létre, valamint merítsenek egymás tapasztalataiból. Az együtt¬
működés minőségét meghatározó fogalmak az élénk részvételiség, a kulturális tu¬
datosság, a gazdaságilag is gyümölcsöző társadalmi összetartás, a rugalmasság és a
regenerációs képesség, valamint a különböző értékek, perspektívák és élethelyzetek
figyelembevétele. A tudás megteremtése érdekében egy tanulóközösség indokolt,
igazolt és aktívan előrevivő közös célok mentén alkalmaz tanulási lehetőségeket,
hogy az élethosszig tartó tanulás és a proaktív partnerség révén kibontakoztassa a
csoport tagjaiban rejlő potenciált.?

A tanulóközösségek definíciója alapján a kereszténységen belül a különböző
egyházak, csoportok és gyülekezetek is felfoghatóak nagyon különböző méretű
és közösségi kultúrájú tanulóközösségekként, amelyek célja Jézus követése. Szá¬
mos olyan jó gyülekezeti közösségi gyakorlat létezik, amelyben az együttműködés
minősége kiemelkedő." A keresztény közösségnek mint tanulóközösségnek az a
sajátossága, hogy nem csupán embereket köt össze egymással, hanem az élő Jézus
Krisztussal kapcsolja össze a közösség résztvevőit. Ahogyan János apostol fogalmaz:
, Amit tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is közössége¬
tek legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és az ő Fiával, Jézus

7 BENKE 2019.

8 KOZMA 2016, 161-167. oO.

° KILPATRICK et al. 2003.

1 Gondolunkitt példäul az Alpha-kurzusokra, a Kôzôspont misszióra, az Ifjúsági Vezetdképzére vagy
az MEE Gyiilekezeti és Misszidi Osztalyanak gyiilekezetimunkatars-képzésére.