A szöveg felolvasásának minősége pedig függ attól, hogy érti-e, amit olvas. Nem
egyszerűen a szöveg elsődleges megértéséről van szó, hanem az adott mondat mély
tartalmáról, funkciójáról, céljáról, összefüggéseiről, de történeti hátteréről is. Az a
liturgus, aki nincs tisztában az ordináriumtételek egész istentisztelet hordozó teo¬
lógiai ívével és mondanivalójával; az a szolgálattevő, aki önkényesen cserélgetve
töri meg a liturgia tudatosan, , teológusan" és kipróbáltan működő dramaturgiáját;
az a lelkész, aki tudatlanságból vagy hanyagságból hangsúlyozás nélkül üresíti ki a
rábízott, koncentrált igeként hangzó szöveget, nem képes tanítani a liturgiát úgy,
hogy az hitté és imádsággá válhassék. Pedig csak akkor van értelme a rítust , végig¬
játszani" ha nem kisebb igénnyel állunk elő: életté, hitté és imádsággá váljék. Ehhez
kell a professzionális liturgikaoktatás — megfelelő időtartamban és mélységben."
A liturgiát nem magas fokon tanuló és tanító liturgus aránytévesztésben és prio¬
ritási hibában él.
A liturgikus tanulás és nevelés másik célcsoportja a , felhasználók" köre, azaz
az istentiszteleten jelen lévő gyülekezet. A hitoktatás — akár iskolában, akár gyü¬
lekezetben — alapozás csupán, amit komoly építkezésnek kell követnie. Tragikus
élmény, ha kiderül, hogy gyülekezeti tagjaink (akár rendszeres tagok s nemegyszer
magas szinten kvalifikált emberek) megmaradnak a hit dolgaiban gyermeteg szin¬
ten. Ugyanez igaz az istentiszteleten való participációra vonatkozóan.
Éveken, évtizedeken át istentisztelet-látogató emberek nem tudják pontosan, mi
is történik az istentiszteleten. Lehet, hogy van némi érzelmi kötődés, lehet, hogy
a hangulatot megragadják, s ennek is születik lelki következménye, de nincsenek
tisztában azzal, hogy a liturgikus események milyen mély tartalmúak, s milyen
minket érintő drámába vonnak bele. A gyülekezetpedagógiai feladatok között mi¬
nősített helyen kellene szerepelnie az istentisztelettel kapcsolatos katekézisnek. Ha
felnőttnek tekintjük a gyülekezetet, akkor ne zárjuk be őket a gyermeteg hit vilá¬
gába, hanem formálással, tanítással és neveléssel vezessük el őket az értő részvétel
élményére. Történhet ez istentisztelet előtt vagy után rövid tájékoztató formában
vagy a hirdetés keretében. Taníthatjuk a liturgiát" bibliaórán, szeretetvendégségen,
gyülekezeti újságban, elektronikus közösségi felületeken. A liturgiában érintett
3 Elgondolkodtató párhuzamot olvashatunk az Apostolok cselekedeteiről szóló könyv 8,30 versével,
az etióp kincstárnok történetével.
! Harmincévi — két egyetemen zajló — liturgiatanári tapasztalat mondatja: sokat elárul a közgondol¬
kodásból és a lelkészképzés irányultságából az, hogy míg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
(Zeneakadémia) az egyházzenei tanszéken a hallgatók minimum hat, jó esetben nyolc félév liturgikát
hallgatnak, addig azok a lelkészek, akik egész életükben liturgikus szolgálatban állnak, a hat év alatt
összesen egy félév liturgikát tanulnak.
5 HAFENSCHER 2019, 61—80. o.