is mindig tudja eldönteni szinte, hogy az adott érzés kié is tulajdonképpen. Szim¬
patizálunk egymással, szinte egy nyelvet beszélünk, fontos pozitív viszonyulás ez,
inkább a baráti, partneri beszélgetések jellemzője.
Az empátia azonban olyan emocionális-kognitív folyamat, amely abban segít,
hogy a kliens érzelmeit, tapasztalatait az ő szempontjából láthassa a lelkigondozó.
, Az empátia azt jelenti, hogy belépünk a másik privát észlelési világába, és abban
teljes mértékben otthonossá válunk. Azt is tartalmazza, hogy minden pillanatban
érzékünk van a másik személy által érzett változó értelmezések iránt, a félelem, a
düh, a szívélyesség, a zavar vagy bármi iránt, amit átél. Az empátia azt jelenti, hogy
időszakosan e személy életét éljük, ebben óvatosan mozgunk, anélkül, hogy elsietett
ítéleteket hoznánk; értelmezéseket sejtünk meg, amelyeket ő maga nem vesz észre,
de nem próbálunk olyan érzéseket felfedni, amelyeknek a személy egyáltalán nincs
tudatában, ez túl fenyegető lenne?"
Tehát ez a , beleérző-képesség" fokozott intellektuális munkát igénylő feladat, amely¬
ben a segítő a klienst az érzelmei, személyes tartalmai mentén kíséri, és közben a
maga érzelmeire, tartalmaira reflektál. Mindezt azért teszi, hogy megkülönböztesse a
kliens témáját a magáétól. Olyan igazi figyelem, önátadás ez, amely nagy gyakorlatot,
koncentrációt igényel, viszont ezzel az attitűddel olyan bizalmi közeg alakulhat ki
a beszélgetőtársak között, amelyben a kliens megértve érzi magát. Kap egy, a lelki¬
gondozó által biztosított plusz teret arra, hogy biztonságos nézőpontból rálásson
a maga elakadására, problémájára.
Szinte a legnehezebb kihívás ez a lelkigondozó számára. Az, aki számára ez a beszél¬
getési metodika új, joggal teheti fel a kérdést: az elfogadással még csak-csak meg¬
birkózom, de hogy feltétlenül kéne elfogadnom a kliensemet? A képződés kezdeti
szakaszában releváns ez a kérdésfelvetés, és minden lelkigondozónak személyesen
meg kell vele küzdenie. Fontos újra és újra eszünkbe juttatni, hogy a segítő beszél¬
getés olyan módszer, amely az elakadásaival, problémáival, dilemmáival, esetleg
krízisével küzdő társaink számára valódi — meggyőződésem, hogy az evangélium
szellemiségéhez visszavezető, belőle táplálkozó — segítséget ad, de nem minden
BAUMGARTNER 2003, 4.50. 0.
18 TRINGER 2022, 103-116. O.