megfigyelhetjük a hangosan gondolkodás, a támogatott felidézés vagy a narratív
mödszerek segitsegevel.”
A reflexió vonatkozhat értékek, motivációk tisztázására; egymás fogalmi struktú¬
ráinak megismerésére, szakmai kérdések alternatív megközelítésének bemutatására
is. Ezáltal a reflexió és annak különböző módszerei, eljárásai segítséget nyújthatnak
abban is, hogy megismerje egymást a mentor és a mentorált, s ezt főképp úgy éri
el, hogy kontextust , épít; így támogatva a másik megértését. Ha ez a reflexió köl¬
csönösen működik, kölcsönösségen alapul — azaz megmutatja magát benne mind
a mentor, mind a mentorált —, akkor a helyzet is komfortosabbá válik, s hozzájárul
a sokat emlegetett bizalmi légkör megteremtéséhez. Hozadéka tehát komplex: a
mentor és a mentorált közös munkájának kiindulását segíti, hiszen megmutatja,
milyen fogalmakkal, milyen konstruktumokban gondolkodik a mentorált, honnan
,indulnak" közös gyakorlati útjukra, de a mentor megmutathatja azt is, hogy az ő
, fejében mi van; azaz ő milyen konstruktumokban gondolkodik, hol vannak egye¬
zések vagy hangsúlykülönbségek a mentorált fogalmaihoz képest. (Mindezt nem
normatív módon, csak a jelenség szintjén megismertetve.) A mentor látni igyekszik,
de ugyanakkor láttat is: figyeli, hogy vajon a konstruktív tanulás honnan indul, és
megfoghatóvá teszi saját fogalmi rendszerét, nézeteit is a mentorált számára.
A reflexiókra tehát általában mint a szakmai helyzetek, vagy tapasztalok újragon¬
dolásának módszereire tekintünk, miközben ezek a módszerek akár félreértéseket
is tisztázhatnak mentor és mentorált között, illetve támogathatják egymásra hango¬
lódásukat, kommunikációjukat is, különösen ha mind a mentori, mind a mentorálti
olvasatát látni engedjük közben.
Így a módszerek alkalmazásával korrigálódhatnak vagy árnyalódhatnak olyan
helyzetek, amelyek lehet, hogy a kiinduláskor az eltérő szerepértelmezések vagy
a személyiségbeli jellemzők kapcsán konfliktusosabb vagy kevésbé komfortosabb
mentor-mentorálti párosok összeállítását jelentették. Természetesen nem lehet a
módszerektől várni minden megoldást, de nagyon sok esetben előremozdító, ha
teret adunk a módszerek alkalmazásából fakadó tanulságoknak, hozadékoknak, és
kölcsönösségen alapulva a mentor saját maga is megmutatja saját fogalomértelme¬
zeseit, dilemmáit, és egyfajta ,szakmai énfeltarassal” él.
A mentorok és a mentoráltak közötti hatékony mentori kapcsolat belső mecha¬
nizmusa időnként nehezen és nem egyértelműen artikulálható, az biztos azonban,
hogy fontos kulcstémái a pozitív kapcsolat, a növekedés és a lehetőségek biztosítá¬
sa, a biztonság nyújtása és a céltudatosság, amelyhez mindig egy lépéssel közelebb
kerülhetünk a kölcsönösen működtetett reflektív tevékenységekkel és szemlélettel.