személyiségjellemzé skälajän magasabb szintet foglal el;'* mig a lelkiismeretesség
és az extrovertáltság erre kisebb mértékű befolyást gyakorol. A mentoralas min6¬
ségének pozitív megítélésére pedig éppen a lelkiismeretesség és az extrovertáltság
van döntőbb befolyással a tapasztalatokra való nyitottság mellett."
A mentori kapcsolatban sok múlik azon, hogy milyen szerepértelmezése van a men¬
tornak, mivel ez befolyásolni fogja az egész mentorálási folyamatnak a szervezését
vagy akár a mentorált tanulásának, illetve tanulástámogatásnak az értelmezését is.
A mentor szerepének definiálása különböző lehet a mentor és mentoráltja között,
ami akár feszültségekhez is vezethet. Érdekes eredményeket hozott egy ausztrál
vizsgálat, 9 amely a különböző mentori szerepértelmezéseket vizsgálta mentorok¬
nál és mentoráltaknál. A két alcsoport nézeteiben közös pont volt, hogy a mentori
szerepre szakértői szerepként tekintenek. Elgondolkodtató azonban, hogy míg a
mentorok , tanulási partnerként" is értelmezik magukat (illetve a mentor szerepét)
a tanulási folyamatban, addig a mentoráltak a , kapuőr" , szülő" és ,szomszéd" ol¬
vasatokat helyezik a mentort leíró metafora középpontjába.
A ,szakértői" szerep egy klasszikus nézetet takar, hiszen a szakértő ebben a
felfogásban a tudás birtokosa. A , kapuőr" a szakmai standardoknak való meg¬
felelés ,mindségellenére” A mentor ,szomszédként" való értelmezése azt köz¬
vetíti, hogy a mentoráltak nagyra értékelik, ha a mentor rugalmas, jó hallgató,
és segít reflektálni. Gyakran kötődik ez a szerep egy informális, kiegészítő vagy
kompenzáló jellegű mentori szerephez, ami a viszonylagosan lazább, spontán és
azonnali szociális és érzelmi segítségnyújtást biztosítja. A mentor mint , szülő"
metaforán belül leginkább a megközelíthetőség, a nem ítélkező odafordulás, a
törődő, nyitott, biztonságot nyújtó kapcsolat emelkedett ki. Ez utóbbi három sze¬
repdefiníciót kevésbé említették maguk a mentorok, inkább gondolták magukat
,tanulási partnernek" és számoltak be a mentorálás pedagógiai megújulást jelentő
előnyeiről, a szakmai identitás alakulásának kölcsönösen befolyásolt módjairól, a
kritikai reflexióról, amely új perspektívát nyújt, a szakmai párbeszéd lehetőségét
biztosítja a mentorálásban, és új lendületet is ad számukra. A kapuőri, szomszé¬
di vagy szülői feladatok betöltése, úgy tűnik, sokkal több erőforrást igényel, vagy
több kérdés, bizonytalanság kapcsolódik hozzá, amit nehéz mentorként betölteni.
Például , bármikor" rendelkezésre állni vagy jól , lavírozni" a biztonság nyújtása és
a meghallgató attitűd, valamint az értékelést is megvalósító szülői, illetve kapuőri
pozíció között nem mindig egyszerű kihívás.