OCR
Talán nem teljesen túlzó kijelenteni, hogy a mentorálás szerepe, jelentősége még az eddig neki tulajdonítotthoz képest is megnőtt az elmúlt években. A pályakezdő tanárok lemorzsolódásának emelkedő szintjét több országban is jelzik." Számos nemzetközi vizsgálat pedig kiemeli, hogy mennyire hangsúlyos a mentorálás megtartó, pályán tartó szerepe — a sok egyéb támogató funkciója mellett, hiszen növeli a pályakezdők jóllétét, a munkához való elkötelezettségét és vele való elégedettségét.? (S ez egymástól egészen eltérő professziók esetében így van: lelkészeknél, szociális munkásoknál éppúgy, mint az akadémiai szféra tagjainál vagy akár vízimentőknél.) A kezdő tanári aggodalmak, nehézségek és a lemorzsolódás esélyének csökkentésére, illetve megelőzésére a támogatás puszta ténye is elégedettséget növelő tényező, de annak személyre szabott volta vagy a segítő hozzáállása, illetve — leendő tanárok esetében — az iskola egészének támogató képessége is ezt az elégedettséget növeli.? A mentorálás céljának komplexitása mellett természetesen maga a folyamat is igen komplex: hatékonysága, sikeressége sok tényező együttes hatásán múlik, s több olyan helyzet is felmerülhet a mentor-mentorált kapcsolatban, amikor dilemmákkal, bizonytalanságokkal, nehézségekkel vagy akár konfliktusokkal kell megküzdeni. Leginkább talán a mentor és a mentorált közötti , illeszkedés" befolyásolja, hogy mennyire fog komfortosan, gyümölcsözően működni ez a kapcsolat. Az ezzel kapcsolatos dilemmák vagy nehézségek több forrásból eredhetnek, hiszen mind a mentor és a mentorált személyiségének jellemzői, mind a kommunikáció minősége (amely akár félreértésekre és ebből fakadó konfliktusokra is bőven ad lehetőséget) vagy magának a mentori szerepnek az értelmezése is annyira eltérő lehet, hogy akár gátolhatja is a mentor és a mentorált hatékony együttműködését. A tanulmányban azokat a kérdéseket járjuk körül, amelyek éppen erről az egymáshoz kapcsolódásról szólnak, legyenek azok a háttérben lévő és a közös kapcsolatot meghatározó tényezők, illetve a szakmai vagy személyes kapcsolódást támogató lehetőségek. Kiemelt szerepet tulajdonítunk azoknak a reflektív technikáknak, amelyek akár a közös konstruktív tanulást," akár ezt a nagy jelentőségű és értékű kapcsolatot támogatni, előremozdítani tudják. ! BROK et al. 2017; INGERSOLL et al. 2018. ? AULETTO 2021. 3 AARTS et al. 2020. 1 KODÁCSY-SIMON 2024.