Talán nem teljesen túlzó kijelenteni, hogy a mentorálás szerepe, jelentősége még
az eddig neki tulajdonítotthoz képest is megnőtt az elmúlt években. A pályakezdő
tanárok lemorzsolódásának emelkedő szintjét több országban is jelzik." Számos
nemzetközi vizsgálat pedig kiemeli, hogy mennyire hangsúlyos a mentorálás
megtartó, pályán tartó szerepe — a sok egyéb támogató funkciója mellett, hiszen
növeli a pályakezdők jóllétét, a munkához való elkötelezettségét és vele való elé¬
gedettségét.? (S ez egymástól egészen eltérő professziók esetében így van: lelké¬
szeknél, szociális munkásoknál éppúgy, mint az akadémiai szféra tagjainál vagy
akár vízimentőknél.) A kezdő tanári aggodalmak, nehézségek és a lemorzsolódás
esélyének csökkentésére, illetve megelőzésére a támogatás puszta ténye is elége¬
dettséget növelő tényező, de annak személyre szabott volta vagy a segítő hozzá¬
állása, illetve — leendő tanárok esetében — az iskola egészének támogató képessége
is ezt az elégedettséget növeli.?
A mentorálás céljának komplexitása mellett természetesen maga a folyamat
is igen komplex: hatékonysága, sikeressége sok tényező együttes hatásán múlik,
s több olyan helyzet is felmerülhet a mentor-mentorált kapcsolatban, amikor
dilemmákkal, bizonytalanságokkal, nehézségekkel vagy akár konfliktusokkal
kell megküzdeni.
Leginkább talán a mentor és a mentorált közötti , illeszkedés" befolyásolja,
hogy mennyire fog komfortosan, gyümölcsözően működni ez a kapcsolat. Az
ezzel kapcsolatos dilemmák vagy nehézségek több forrásból eredhetnek, hiszen
mind a mentor és a mentorált személyiségének jellemzői, mind a kommuni¬
káció minősége (amely akár félreértésekre és ebből fakadó konfliktusokra is
bőven ad lehetőséget) vagy magának a mentori szerepnek az értelmezése is
annyira eltérő lehet, hogy akár gátolhatja is a mentor és a mentorált hatékony
együttműködését.
A tanulmányban azokat a kérdéseket járjuk körül, amelyek éppen erről az egymás¬
hoz kapcsolódásról szólnak, legyenek azok a háttérben lévő és a közös kapcsolatot
meghatározó tényezők, illetve a szakmai vagy személyes kapcsolódást támogató
lehetőségek. Kiemelt szerepet tulajdonítunk azoknak a reflektív technikáknak,
amelyek akár a közös konstruktív tanulást," akár ezt a nagy jelentőségű és értékű
kapcsolatot támogatni, előremozdítani tudják.