OCR
A mentorok azért vesznek részt a szakmai továbbképzésben [azért tanulnak], hogy segítséget kapjanak mentori repertoárjuk (ismereteik és stratégiák) fejlesztéséhez, amelyekkel támogathatják a kezdő tanárokat gyakorlataik fejlesztésében. A mentor felkészítése a mentoráltakkal való találkozása előtt zajlik és a mentor gyakorlatán keresztül folytatódik." A mentorálás napjainkban szinte minden oktatási rendszerben elfogadott pedagógusképzési eljárásnak számít. Jelentősége az elmúlt évtizedekben folyamatosan növekedett, mivel a tanárképzéssel szemben mind erősebben megfogalmazott igény a képzés gyakorlatközpontúvá tétele. Ezzel egyidejűleg egyre kiterjedtebbé válik a mentorok feladatköre: már nem csak pedagógushallgatókat és gyakornokokat támogatnak szakmai fejlődésükben, számos intézményben segítik a pályára hosszabb kihagyás után visszatérő vagy fejlődésükben elakadással küzdő kollégákat, illetve egyes helyeken a pedagógusok tanulásának szakértőiként fontos szerepet töltenek be a nevelőtestület és az egyes kollégák tanulásának tervezésében. Hazánkban a közoktatási mentorálás és a mentorképzés nagyjából másfél évtizedes múltra tekint vissza, és az említett trendek nálunk is megfigyelhetők. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem a korszerű igényeket felismerve 2021-ben indította el mentorképzését, és idén már a harmadik évfolyam mentorhallgatói fogják befejezni tanulmányaikat ezen a szakirányon. Jelen tanulmányban a mentorálás nemzetközi és hazai trendjeit és modelljeit veszem számba, valamint a mentorok tanulásának sajátosságait és a hazai mentorképzés jellemzőit mutatom be vázlatosan.? Nemzetközi folyamatok A 20. század végének, a 21. század elejének posztmodern információs társadalmaiban mind fontosabbá vált a tudás és a tanulás, ezért folyamatosan erősödni kezdtek az iskola, az iskolarendszer és a pedagógusok társadalmi szerepét hangsúlyozó politikai 1 WoOoD-STANULIS 2009, 7. 0. ? A tanulmány 2020-ban folytatott doktori kutatásaimon és az ezek alapján készült disszertációmon alapul (lásd NAGY 2020).