hatnak teológiailag érvelni, bibliai szöveget értelmezni oly módon, hogy a bibliai
szöveg felé releváns kérdéseket tesznek fel."
Andy Root szerint az ifjúsági munka valójában nem az ifimunkások szolgálata a
serdülők felé, hanem maga Isten, aki a legnagyobb Szolga, szolgál feléjük, ő az, aki
aktív az életükben. Az ifjúsági munkának azért kell elsődlegesen teológiai munkának
lennie, mert Isten szolgálatának emberi reflexióját végezzük el. A teológia mint Is¬
tenről való beszéd nem egy elvont, halott fogalom körüljárása, hanem élő diskurzus,
amelyben az egyetemes papság elve alapján nemcsak a felavatott személyek, hanem
a laikus hívők, sőt a keresők is részt vehetnek. A teologizálás során Istenről mint
cselekvőről beszélünk, bevonódunk abba a dinamikába, amelyben — hitvallásunk
szerint — a Szentlélek által maga Isten mozgatja a szálakat.
Dieterich szerint az ifjúságteológiát érdemes elhatárolnunk a gyermekteológiá¬
tól és az általános laikus teológiától is. A teológia művelése szerinte négy meg¬
közelítésben lehetséges: 1. Általános bizalmatlanság és gyanakvás a keresztény
hit és teológia iránt. 2. A beszédképesség teszi lehetővé a verbális gondolkodást
a konkrét műveletek szintjén (Piaget nyomán), és ez teszi lehetővé a gyermek¬
teológiát. 3. A formális műveletek szintje ágyaz meg az ifjúságteológiának. 4. A
felnőtt korosztályban a laikus és akadémikus teológia egyaránt művelhető. A fia¬
talok az őket érdeklő és érintő valamennyi témát, az általuk tapasztalt valóságot
összeköthetik az istenkérdéssel, az immanens és a transzcendens világ közötti
megfeleléseket kereshetik.”°
Schlag és Schweitzer öt aspektusát emelik ki az ifjúságteológiának, amelyeket
részben egymásból kibontakozó stádiumokként is elképzelhetünk (de nem hiere¬
chikus fejlődési szintek tételezésével): implicit, személyes, explicit, a teológiai dog¬
matikával összefüggő és explicit teológiai érvelés. A csoportvezető szerepe, hogy
kísérje a fiatalokat a folyamatban, és segítsen nekik megtenni a következő lépést.
Melyik területen használható, és ha igen, hogyan, milyen feltételekkel az ifjúság¬
teológiai megközelítés? Lényegében három fő területre koncentrálhatunk, amelyek
közül az egyik, a hitoktatás alapvetően iskolai keretek között, míg a konfirmációs
felkészítés és az ifjúsági munka gyülekezeti kontextusban zajlik.