Pál apostol olyan hagyományból érkezik, amelyben alapvető fontosságú volt, hogy
a fiatalok Isten igéjével foglalatoskodjanak. A rabbinikus tradícióban a mester és
tanítványai viszonya szoros, életközösség-szerű, az ifjak a rabbi lábánál ülve kapják a
tanítást.? Ez a teológia kezdettől fogva interaktív, párbeszédjellegű, hatalmas szerep
jut benne a fiatalok kérdéseinek, sőt saját válaszkeresésüknek is. Pál a keresztyén
gyülekezet számára is példaképül szánja fiatal tanítványát, és szüntelenül emlékez¬
teti őt arra, hogy az ige tanulása (és ezzel összefüggésben annak tanítása) Timóteus
szolgálatának szíve közepe. , Igyekezz kipróbált emberként megállni Isten előtt, mint
aki nem vall szégyent a munkájával, hanem helyesen fejtegeti az igazság igéjét. (2Tim
2,15) Az eredeti kifejezés itt Pál másik szakmájára, a sátorkészítésre, azon belül is
a sátorponyvának való anyag hasítására utal: , helyesen hasogasd" az Isten igéjét.
A fiatal életkor nem lehet akadály abban, hogy valaki Isten dolgaival foglalatos¬
kodjék, emlékezzünk csak vissza a tizenkét éves Jézus történetére, amikor a szülei
a templomban találnak rá, amint éppen a tanítókkal beszélget, s őket is meglepi
érett feleleteivel (Lk 2,46—52). Igaz, hogy a tizenkét éves kor a mózesi törvények
szempontjából a felnőttkor küszöbének számít, mégis tudjuk, hogy Jézus még
harmincévesen is kapott megjegyzést arra, hogy bizonyos dolgokhoz túl fiatal.? Az
Ószövetség is bővelkedik olyan történetekben, amikor valaki fiatal életkorban kap
elhívást az ige szolgálatára (pl. Sámuel, Jeremiás) ." Kodácsy-Simon Eszter kifeje¬
zetten a gyermekek és fiatalok különleges szerepére mutat rá a bibliai elbeszélések
tanulásról szóló részeiben."
Miért szorul háttérbe mégis a fiatalok bevonása a teológiai párbeszédbe? Sok
akadály és nehézség mellett két alapvető jelenséget emelnék ki:
1. A kérügmatikus valláspedagógiai alapállás," amely az igehirdetés és az Istenről
való beszéd privilégiumát az arra felavatott, képzést kapott személy (lelkész
vagy hitoktató) számára tartja fenn, hiszen ő az, aki a tartalom tisztaságáért, az
igaz hit, a helyes dogmatika továbbadásáért felelősséget képes vállalni. Ebben
a szemléletben a gyerekek és fiatalok által , hozott anyaggal; saját már létező
elképzeléseikkel, teológiai gondolataikkal és kérdéseikkel sem kell túl sokat
foglalkozni, hiszen azok a romlott emberi természet puszta melléktermékei.
Ha mégis előkerülnek, a teológiai szakértő feladata a korrekció a hitvallások
és a Szentírás tanításának fényében. A tanítványnak tehát sosem lehet igaza,
? Maga Pál is erre a neveltetésére hivatkozik ApCsel 22,3-ban.
3 A zsidók erre ezt mondták neki: Ötvenéves sem vagy, és láttad Ábrahámot? Jézus így felelt nekik:
Bizony, bizony, mondom nektek, mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok? (Jn 8,57—58)
* Läsd WOLFF 2003, 157-159. o.
5 KODACSY-SIMON 2024, 69. 0
6 NEMETH 2017, 214—217. 0.