OCR Output

Végezetül pedig álljon itt egy, a pedagógiai munka megújulását jelző idézet, mely
megszívlelendő lehet ma is a szülőkkel való kommunikáció és az átlátható munka¬
végzés fontosságára nézve is:

,A szülő felhozza a gyermekét az iskolába. Nem ritkán nagyobb aggodalommal van
eltelve, mint a gyermek maga. Mi lesz vele? Hogyan bünteti majd a tanító? Nem ve¬
rik-e meg iskolatársai? Nem tesznek-e testi épségében kárt? És több ilyféle kérdés tolul
előtérbe, az aggódó szülő szivében. Ragadja meg a tanító az alkalmat ezen aggodalmak

eloszlatására!"

Az Evangélikus Népiskola című folyóiratból még számtalan gondolatot kiemelhet¬
nénk. De a fenti néhány idézet segítségével is bepillantást nyerhettünk az evangélikus
néptanítók sajátos világába. Miközben kifejezetten összetett, sokszínű munkát vé¬
geztek, a nehézségeket ők és az őket támogató közösségek is innovatív javaslatokkal
próbálták megoldani," bíztak az összefogás, a társas támogatás erejében," gyakran
magányosan végzett szolgálatukban minden bizonnyal kiégésmegelőző szerepet is
betöltött az egyesületi életben való tevékeny részvétel. Egyéni felelősségük tudatában
a közösségben és közösségért Isten színe előtt gyakorlatiasan, szorgalmasan, kreatív
nyitottsággal munkálkodó pedagógusok és evangélikus közösségek tapasztalatai
történelmi távlatokból is inspirálhatják a tanulás szolgálatában állókat.

Remélem), sikerült kedvet ébreszteni az olvasáshoz és a kutatáshoz a folyóirat
lapszámaiban, tisztelettel adózva a szolgálatukat alázattal, a rájuk bízott gyermekek

86 Evangélikus Népiskola 1904, 308. o.

§7 A tanulmányban még nem említett innovációk például, hogy az énekeskönyvreform alkalmával
javasolják gyermekénekek beillesztését az énekeskönvvbe, egyrészt, hogy az iskolai áhítatokon is
hasznukat vehessék, másrészt, hogy az énekeskönyvvel együtt a templomba járást is megszeressék a
gyermekek; vagy amerikai és német mintára konfirmációi emlékfák ültetését kezdeményezik; vagy az
osztott osztályok számára az igényeknek megfelelő tankönyvek vagy éppen hittanórára való olvasókönyv
készítését ösztönző pályázatok kiírását sürgetik.

88 Maga a folyóirat-olvasó közösség tagjai is támogatják egymást a tapasztalatok, információk, óra- és
műsorvázlatok megosztásával. 1894-ben pedig egy ,elmezavar miatt a gráci tébolydába került" Vas
megyei tanító családja számára hirdetett gyűjtést a lap szerkesztősége. Ekkoriban ismeretlen és híres
alapítványtevők szervező munkája és áldozatvállalása jelentősen támogatta az oktatásügyet és az
anyagi nehézségekkel küzdő tanítócsaládokat, így például 1894-ben vidéki tanítók Budapesten tanuló,
jó tanuló gyermekei pályázat útján ingyenes étkezést nyerhettek budapesti éttermekben Gundel János
kezdeményezésének hatására, amelyet számos vendéglős követett.