OCR Output

, Korunk a haladás kora. [...] S mégis, az ember mind ennek daczára nem elégedett,
nem boldog! Nem találja fel magát a világban, nem találja igazán örömét a haladás¬
ban. Bizonyos idegesség uralkodik rajta, a mely sokszor megmagyarázhatatlan tettek¬
re ragadja. Társaiban nem bizik, az adott szónak nincsen előtte értéke, s a sok ember
között ritkán talál olyat, kihez ragaszkodni, kit szeretetével körülvenni tudna. S a
bizalmatlansággal társul rendszerint a gyülölség, az irigység is, mely áskálódásokra
vezet s a birvágy, mely a legszentebb után is kinyújtja szennyes kezét"

Megállapítják, hogy ez a lelki betegségek és az öngyilkosság magas arányát vonta
maga után. Mindennek az oka: , Az ember azért elégedetlen, azért boldogtalan,
mert nem tud hinni! S miért nem tud hinni? Azért, mert nem ültették a szivébe a
hitet! Vagy a mi még szomorúbb, — nem készítették el szívének talaját kellőképpen,
hogy abban a hit magja megfogamzhassék s erőteljes fává növekedjék!" A helyzet
megváltoztatásában kulcsszerepet kap a keresztyén nevelés a családban és az is¬
kolában egyaránt, de mint láttuk, a családi, iskolai és további keretek között folyó
nevelésben is döntő jelentőségű a tanító — mint , a gyermeki szívnek első hivatott
szakértője" — szerepvállalása: , Oh nemzetem napszámosai, neveljétek a reátok bizott
gyermeksereget a tiszta hitben! Hiszen a vallásos eszmék nem ellenzik a haladást!
Tekintsetek az általános korrupczióra s neveljetek egy új nemzedéket az általános
jolét emlékére, a haza felviragoztatasara!”®

Egy huszonöt évvel későbbi párhuzam is a nevelés és hitélet szoros kapcsolatára
mutat rá: , A templom a felnőttek iskolája, az iskola a kicsinyek temploma. A keresz¬
tyén vallásos élet a krisztusi evangeliomban gyökeredzik."" Már-már refrénszerűvé
válik a vallásra való hivatkozás: , A népiskola mint nemcsak tanító, hanem nevelő
intézet, növedékeinek összes testi és lelki erőit harmonikus módon fejlessze a val¬
lás alapján!" Mégsem válik klisészerűvé a hivatkozás, hiszen sokszor — gyakran a
kihívást jelentő eszmeáramlatok, jelenségek vagy tanítási, netán fegyelmezési fel¬
adatok kapcsán - logikus levezetést kap a , vallási" — ma inkább hitbeli vagy teológiai
fogalommal jelölhető — megalapozás.

A tanításban a diákok iránti szeretet kapcsán Pestalozzira"? és Jézusra egyaránt
hivatkoznak; a humor és a jókedv kérdésében Miltont, Comeniust és Pál Filippiek¬

§7 Evangélikus Népiskola 1894, 5. o.

68 Evangélikus Népiskola 1894, 6. o.

© Uo.

” Evangélikus Népiskola 1909, 172. o.
71 Uo.

7? Evangélikus Népiskola 1889, 269. o.