OCR Output

mukra.* Nagy Lászlónak az egyenlőség eszméjének jegyében elkészített oktatás¬
ügyi reformtervezete szorgalmazta, hogy a gyermektanulmányozás eredményeit
a pedagógusok valamennyi iskolatípusban alkalmazzák, hogy ,,a tanár, a tanterv,
a tananyag va kisdedóvótól az egyetemig« alkalmazkodjon a gyermekek és ifjak
testi lelki fejlődésének fokozataihoz"?

Kovács Krisztina rámutat, hogy a professzionalizálódás tendenciái is megjelennek
a századforduló táján nemcsak a felsőbb iskolák tanítói, de a néptanítók körében is.
Neveléstani könyvek tanítóképének vizsgálata alapján állapítja meg:

„A »szaktudös« kifejezes nem azt jelenti, hogy a tanító elméleti szakemberként tevé¬
kenykedik, hanem azt, hogy a gyakorlati munkäjähoz szükseges tudomänyos isme¬
retekkel rendelkezik. [...] A ,szaktudós" tanítónak a nevelési cél elérése érdekében
nemcsak az ismeretek öncélú átadására kell törekednie, hanem a tanultság helyett a
műveltségre, az elme finomítására. Tanítóképüket a tudományos elméleti ismeretek¬
kel rendelkez6 »gyermekpszicholégus« képe jellemzi, aki pszichológiai tájékozottság¬
gal rendelkezik, és alkalmazni is tudja annak módszereit""

A korabeli neveléstani könyvek a professzionalizálódás kívánatos voltát jelzik. Köz¬
ben az Evangélikus Néptanító című folyóirat lapszámaiban arról olvasunk, hogy a lap
felsőlövői" munkatársa, Ebenspanger János, aki maga is tanító és iskolaigazgató, a
Rein-féle mertekadö nemet pedagögiai enciklopediänak (Enzyklopädische Handbuch
der Pädagogik) pälyäzat ütjän tärsszerzöje lett;* de többek tollából is olvashatunk
sorozatokat például a comeniusi örökségre reflektálva," vagy eppen a „positivis¬
tikus" nevelésről," a , kedélynevelésről;"? a skandinäv kézimunka-pedagôgiärél,5°

42 MESZÄROS-PUKÄNSZKY-NEMETH 2000, 366. o.

43 PUKANSZKY—NEMETH 1995, 499. 0.

44 KOVACS 2011, 307. 0.

45 Ma Oberschiitzen, Ausztria.

16 Evangélikus Népiskola 1894, 225. o.

#7 Evangelikus Nepiskola 1904, 34—44., 69—73., 101-106., 137-140., 198—203., 241-244., 270—275.,
318-321. 0. (sorozat).

18 Evangelikus Nepiskola 1894, 116-122. 0.

9 Evangélikus Nepiskola 1889, 43-45. 0.

50 Evangélikus Népiskola 1909, 332. o.