OCR
mukra.* Nagy Lászlónak az egyenlőség eszméjének jegyében elkészített oktatásügyi reformtervezete szorgalmazta, hogy a gyermektanulmányozás eredményeit a pedagógusok valamennyi iskolatípusban alkalmazzák, hogy ,,a tanár, a tanterv, a tananyag va kisdedóvótól az egyetemig« alkalmazkodjon a gyermekek és ifjak testi lelki fejlődésének fokozataihoz"? Kovács Krisztina rámutat, hogy a professzionalizálódás tendenciái is megjelennek a századforduló táján nemcsak a felsőbb iskolák tanítói, de a néptanítók körében is. Neveléstani könyvek tanítóképének vizsgálata alapján állapítja meg: „A »szaktudös« kifejezes nem azt jelenti, hogy a tanító elméleti szakemberként tevékenykedik, hanem azt, hogy a gyakorlati munkäjähoz szükseges tudomänyos ismeretekkel rendelkezik. [...] A ,szaktudós" tanítónak a nevelési cél elérése érdekében nemcsak az ismeretek öncélú átadására kell törekednie, hanem a tanultság helyett a műveltségre, az elme finomítására. Tanítóképüket a tudományos elméleti ismeretekkel rendelkez6 »gyermekpszicholégus« képe jellemzi, aki pszichológiai tájékozottsággal rendelkezik, és alkalmazni is tudja annak módszereit"" A korabeli neveléstani könyvek a professzionalizálódás kívánatos voltát jelzik. Közben az Evangélikus Néptanító című folyóirat lapszámaiban arról olvasunk, hogy a lap felsőlövői" munkatársa, Ebenspanger János, aki maga is tanító és iskolaigazgató, a Rein-féle mertekadö nemet pedagögiai enciklopediänak (Enzyklopädische Handbuch der Pädagogik) pälyäzat ütjän tärsszerzöje lett;* de többek tollából is olvashatunk sorozatokat például a comeniusi örökségre reflektálva," vagy eppen a „positivistikus" nevelésről," a , kedélynevelésről;"? a skandinäv kézimunka-pedagôgiärél,5° 42 MESZÄROS-PUKÄNSZKY-NEMETH 2000, 366. o. 43 PUKANSZKY—NEMETH 1995, 499. 0. 44 KOVACS 2011, 307. 0. 45 Ma Oberschiitzen, Ausztria. 16 Evangélikus Népiskola 1894, 225. o. #7 Evangelikus Nepiskola 1904, 34—44., 69—73., 101-106., 137-140., 198—203., 241-244., 270—275., 318-321. 0. (sorozat). 18 Evangelikus Nepiskola 1894, 116-122. 0. 9 Evangélikus Nepiskola 1889, 43-45. 0. 50 Evangélikus Népiskola 1909, 332. o.