OCR Output

Csepregi Zoltán Evangélikus Hittudományi Egyetem
tanszékvezető egyetemi tanár
E-mail: zoltan.csepregi@lutheran.hu

DOI: 10.56037/978-963-380-281-6.11

A reformáció oktatási programja Magyarországra is közvetlenül hatott: a hazai
középiskolákban megjelent a bibliai nyelvek tanítása, ám a 17. századra ez a len¬
dület az evangélikusoknál megtört. Ez az időszak a református iskolákban a héber
tanulmányok népszerűségét hozta el. A német egyetemek között elsősorban Wit¬
tenbergben találunk hasonló adatokat. Ennek a virágzásnak a hazai evangélikus
iskolákban azonban nem látni párhuzamát, sőt a héber itt kiszorul a tantervből,
és a humanista érdeklődés a klasszikus antikvitás megismerésére korlátozódik.
A változást az emigrációból hazatérő pedagógusok hozták el 1681 után, hogy
azután a 18. századra újra evidencia legyen a héber nyelv megbecsülése.

Kulcsszavak: evangélikus oktatás / héber nyelv / Wittenberg / üdvözlővers / iskoladráma

The educational programme ofthe Reformation had a directimpact on Hungary:
the teaching of Hebrew was introduced in Hungarian schools, but by the 17" cen¬
tury, this momentum was broken in Lutheran institutions. Hebrew studies were
popular in Reformed schools at this time. Among German universities, Wittenberg
shows evidence of the same. However, there is no parallel to this flourishing in the
Lutheran schools in Hungary of the same era, where Hebrew is excluded from the
curriculum, and humanistic interest is limited to the study of classical antiquity.
The change was brought about by teachers returning from emigration after 1681,
so that by the 18 century the appreciation of Hebrew was once again widespread.

Keywords: Lutheran education / Hebrew language / Wittenberg / greeting poem / school drama