OCR Output

„Ha őszinték akarunk lenni, a kultúra sokkal inkább formál
minket, mint az evangélium. Úgy tűnik, jóformán érintet¬
lenül hagytuk az emberi történelem alapvető cselekményét,
ahelyett, hogy engedtük volna, hogy az evangélium új kere¬
tet és irányt szabjon neki. (Richard Rohr)

A 20. század utolsó harmadától kezdve a történetkritika hagyományos módszerei
(szövegkritika, forráskritika, formatörténet, redakciótörténet) mellé felzárkóztak a
társadalomtudományos módszerek a bibliatudományban. Az Újszövetség társada¬
lomtudományos vizsgálata azt jelenti, hogy , először kiválasztunk egy megfelelő, a
tärsadalomtudomänyokban elfogadott modellt, és ezt felhasználva a kérdéses do¬
kumentumnak egy kielégítő olvasatát adjuk"! Ennek a vállalkozásnak a fő iránya a
jelenkori mediterrán társadalmakat vizsgáló szociológia és kulturális antropológia
eredményeinek visszavetítése az ókor világába. Természetesen e folyamat során
megfelelő óvatossággal kell eljárnunk, de mivel a társadalmak és kultúrák alapvető
értékei és struktúrái csak nagyon lassan változnak az évszázadok során, különösen
az eldugottabb, falusias vidékeken, ennek a módszernek a használata lehetővé teszi,
hogy a bibliai szövegeket minél inkább a saját kontextusukban szemléljük. E munka
során el kell kerülnünk azt a csapdát, hogy azt gondoljuk, hogy a valóság egésze
társadalmilag konstruált," holott valójában jórészt társadalmilag értelmezett, míg
az emberi tapasztalás néhány területe, , például a fájdalom, az öröm, a fáradtság, az
izgalom nem rendelkezik társadalmi komponenssel, s minden ember egyformán
tapasztalja meg ezeket intuitív és direkt módon? Viszont az emberi élet fontos te¬
rületeit — család, politika, vallás, gazdaság — társadalmilag értelmezik azok, akik az
adott kultúrába szocializálódtak. Ez a tény hitelesíti azokat a módszereket, amelyek
szintén társadalmilag értelmezik ezeket az intézményeket és jelenségeket. Egy adott
társadalom jellemzőinek elemzése lehetővé teszi, hogy elkerüljük azt a fajta anakro¬
nizmust és etnocentrizmust, amely óhatatlanul velejárója az olyan értelmezésnek,
amely a bibliai iratokat a saját kultúránk és társadalmunk szemüvegén keresztül
szemléli. Azáltal, hogy elmerülünk azoknak az embereknek a számunkra sokban
idegen világában, akik a bibliai szövegeket írták, hallották és olvasták, nemcsak a
megértésben gazdagodunk, hanem értékelni tudjuk a Bibliának mind a különössé¬
gét, mind jelenkori relevanciáját.

Bruce Malina felsorol néhány olyan előfeltevést, amely a Biblia társadalomtu¬

1 MALINA 2002, 3. 0.
> Läsd BERGER és LUCKMANN nagyhatasu, The Social Construction of Reality cimü müvét (1966).
3 MALINA 2002, 16. 0.