valóságossá, ha belül szabadon formálódhat a kép. A bibliai könyvek adnak elég épí¬
tőkockát az építkezéshez, és azt is megmutatják, hogy milyen szabályok működnek
a , tananyagon" belül. Végső soron azonban az egész tanulás és annak végeredménye
is a szabad belső formálódáson múlik, amelynek során a Biblia , nem informál, ha¬
nem mindenekelőtt transzformál"" A Szentírás alakítja az embert, s ezen tanulás
során válik szentté — vagyis fontossá, különlegessé, kiemeltté — az olvasó számára.
A konstruktív tanulási modell számos más elemét is vizsgálhatnánk a bibliai el¬
beszélések fényében. Így például izgalmas lenne megnézni, hogy a tanítószerepnek
mennyire szerves része a felfedezést és értelmezést segítő kísérés a tudásátadás
helyett. Már a mózesi törvényekben is helyet kap ez a kép (5Móz 11,19), de Jézus is
gyakran tanít útközben, még a feltámadása után is (Lk 24). Sőt saját magát azonosítja
az üttal (Jn 14,6), amelynek felismerése a tanulás lényege (]n 14,5). Vagy például a
bibliai tanulókép is az aktív, felfedező, alkotó, értelmező ember képét helyezi elénk,
aki élethelyzetével és életkérdéseivel alakítja a tanulás folyamatát. További szem¬
pontokatis érdemes lehet vizsgálni, ám talán ez is elég annak felismeréséhez, hogy a
Biblia korabeli emberek éltek mindazzal, amit ma konstruktív tanulásnak nevezünk.
Ez pedig számos mai vallásdidaktikai kérdés megválaszolását segítheti. Mit jelent a
hit terén a tanulás? Mit jelent ez a hitoktatásra nézve? Hogyan támogathatja ezt a
tanulást a tanár? Mi akadályozza, gátolja ezt a tanulást? Milyen diákkép, tanárkép
és hittanórakép következik ebből? Egyáltalán: mely szavak segítenek leírni a hitkér¬
dések, a teológia tanulásának folyamatát? A konstruktív tanuláselmélet felismerései
segíthetnek elindítani ezen kérdések tárgyalását is és felfedezni a hittanórai tanulás
útjait. Elindíthatnak azon az izgalmas felfedezőúton, amely a bibliai szereplők és
történetek tanulásához is közelebb visz bennünket.
BRAUMANN, G.: popbóc. In: Colin Brown (szerk.): The New International Dictionary of
New Testament Theology. 3. k6t. Pri-Z. The Paternoster Press, Carlisle, 1992. 705-708. o.
BRUEGGEMANN, Walter: Vulnerable Children, Divine Passion, and Human Obligation. In:
Marcia J. Bunge (szerk.): The Child in the Bible. Eerdmans, Grand Rapids, 2008. 399-422. o.