OCR
valóságossá, ha belül szabadon formálódhat a kép. A bibliai könyvek adnak elég építőkockát az építkezéshez, és azt is megmutatják, hogy milyen szabályok működnek a , tananyagon" belül. Végső soron azonban az egész tanulás és annak végeredménye is a szabad belső formálódáson múlik, amelynek során a Biblia , nem informál, hanem mindenekelőtt transzformál"" A Szentírás alakítja az embert, s ezen tanulás során válik szentté — vagyis fontossá, különlegessé, kiemeltté — az olvasó számára. A konstruktív tanulási modell számos más elemét is vizsgálhatnánk a bibliai elbeszélések fényében. Így például izgalmas lenne megnézni, hogy a tanítószerepnek mennyire szerves része a felfedezést és értelmezést segítő kísérés a tudásátadás helyett. Már a mózesi törvényekben is helyet kap ez a kép (5Móz 11,19), de Jézus is gyakran tanít útközben, még a feltámadása után is (Lk 24). Sőt saját magát azonosítja az üttal (Jn 14,6), amelynek felismerése a tanulás lényege (]n 14,5). Vagy például a bibliai tanulókép is az aktív, felfedező, alkotó, értelmező ember képét helyezi elénk, aki élethelyzetével és életkérdéseivel alakítja a tanulás folyamatát. További szempontokatis érdemes lehet vizsgálni, ám talán ez is elég annak felismeréséhez, hogy a Biblia korabeli emberek éltek mindazzal, amit ma konstruktív tanulásnak nevezünk. Ez pedig számos mai vallásdidaktikai kérdés megválaszolását segítheti. Mit jelent a hit terén a tanulás? Mit jelent ez a hitoktatásra nézve? Hogyan támogathatja ezt a tanulást a tanár? Mi akadályozza, gátolja ezt a tanulást? Milyen diákkép, tanárkép és hittanórakép következik ebből? Egyáltalán: mely szavak segítenek leírni a hitkérdések, a teológia tanulásának folyamatát? A konstruktív tanuláselmélet felismerései segíthetnek elindítani ezen kérdések tárgyalását is és felfedezni a hittanórai tanulás útjait. Elindíthatnak azon az izgalmas felfedezőúton, amely a bibliai szereplők és történetek tanulásához is közelebb visz bennünket. BRAUMANN, G.: popbóc. In: Colin Brown (szerk.): The New International Dictionary of New Testament Theology. 3. k6t. Pri-Z. The Paternoster Press, Carlisle, 1992. 705-708. o. BRUEGGEMANN, Walter: Vulnerable Children, Divine Passion, and Human Obligation. In: Marcia J. Bunge (szerk.): The Child in the Bible. Eerdmans, Grand Rapids, 2008. 399-422. o. 40 VARGA 2020, 23. 0.