OCR Output

minden más, úgy Jézusnak a feltámadásról mondott tanítása is be fog teljesedni."
Ehhez igényli Márk az olvasó személyes interpretációit, reflexióit, reakcióit, kér¬
déseit és kutatását — mindent, ami a konstruktív tanulás része.

Mácrk célja, hogy az olvasóból saját kérdéseket és saját választ provokáljon ki,
hívjon elő — amint a provoco latin szó jelenti. A hallgató személyes válaszát nem
egyszerűen elősegíti a nyitott vég, de az kifejezetten szükséges is hozzá. Ahogyan
a rövid Márk" elmélet egyik képviselője, Burridge fogalmazza meg: , Márk Jézust
bemutató története a követőinek történetévé válik, az ő történetük pedig az olvasók
történetévé. Rajtuk múlik, hogy követik-e, vagy elhagyják, hisznek-e, vagy félreértik,
meglátják-e őt Galileában, vagy továbbra is vakon bámulnak egy üres sírba." Márk
ezzel , nem annyira a saját világát szeretné megalkotni, mint inkább a saját olvasó¬
ját; aki a tizenöt fejezet során elé adott ismeretek és szabályszerűségek alapján
megkonstruálja a saját tudását, s meghozza a saját döntését. Márk evangéliuma , in¬
kább tesz valamit az olvasóval, semmint utal valamire [...], a saját világát és a saját
közönségét alakítja." Ha Márk evangéliumának befejezése a 16,8 vers, akkor Márk
célja az lehetett ezzel a nyitott befejezéssel, hogy ne azért higgyen valaki, mert egy
korabeli tanítvány találkozott a feltámadottal, hanem azért, mert ő maga olvasó¬
ként hisz ebben. Az olvasó számára úgy álljon össze a kép — úgy konstruálódjon a
tudás — az evangélium olvasása során, hogy a végén ne vakon bámuljon a szövegre,
hanem meghalljon belőle valamit, a hallásból pedig hit lehessen.

Nem csak Mark él azonban ezzel az ókori szerzők számára ismerős retorikai fogás¬
sal. Eszünkbe juthatnak Jézus példázatai is, amelyek pontosan ezzel a bevonódással
késztetik ki a személyes választ a hallgatóságból. S már Aranyszájú Szent János rá¬
mutat arra, hogy Lukács is hasonlóan fejezi be kétkötetes művének második részét,
az Apostolok cselekedeteit: , Lukács erre a pontra hozza elbeszélését, és szomjasan
hagyja a hallgatót, hogy az elmélkedés által maga töltse ki a hiányt. A pogányok
ugyanígy tesznek; mert a mindent tudás elaltatja a szellemet, és elgyengíti azt."

Összekötő képzelet

A konstruktív tanuláskép tud arról, és figyelembe veszi azt, hogy a tanulási folya¬
matban fontos szerepet játszik a képzelőerő. Első hallásra talán különösnek tűnhet,
hogy a hittanórai tanulás kontextusában a képzelőerőnek fontos szerepet tulajdo¬

27 Uo. 274—276. o.

28 BURRIDGE 2005, 64. 0.

2° FOWLER 1981, 57. 0.

30 SHIVELY 2018, 18. 0.

31 CHRYSOSTOM 1889, 326. 0.