léte, hanem a meglévő elemek közötti újabb kapcsolatok létrehozása, minőségileg
valami új létrejötte." A tanulás fogalmának megértését segítő kognitív pszichológia
kutatásai szerint ,az emberi megismerés nem az információk tárolása, egyszerű
kumulációja a tudatban, hanem a tudásnak a létrehozása, bővítése, konstrukciója,
ami személyes, aktív értelmezési folyamatként a megismerő elmében zajlik a már
birtokolt tudás bázisán!" A tanulás ezért dinamikus, interaktív, felfedező folyamat.
Nem reprodukció eredménye, hanem alakulás, formálódás.
Ebben a folyamatban lényeges szerepet játszanak a tanuló előzetes ismeretei, egész
hozott világa. Minden gondolatra, minden lépésre a már korábban megszerzett
ismeretek és elképzelések rendszere gyakorol hatást. Ez az előzetes tudás, ez a meg¬
előző elképzelés, ez a hozott belső világ válik a tanulás kiindulópontjává. A kialakuló
tudás így szükségszerűen személyes ismeret lesz. A tanulás nem tekintélyalapon
valósul meg. Nem azért jön létre a tanulás, mert a tanár igaznak és fontosnak állít
valamit, hanem azért jöhet létre a tanulás, mert a tanuló saját belső világára kerülhet
a fókusz. Ez a hangsúlyváltás biztosítja a konstruktív tanulás egyik lényeges lépését,
a lehorgonyzást, amely az új ismereteknek a meglévő kognitív struktúrákhoz való
szerves, valódi kapcsolását jelenti." Míg a hagyományos tanítási szemléletben —
például a tanár saját tudásából kiinduló előadás — ezt a lehorgonyzást csak nagyon
nehezen tudják elérni, addig a konstruktív tanulásban ez szinte magától értetődő,
hiszen ez a tanítás kiindulópontja. Ebben a megközelítésben fontos szerepet kap a
tanulásban a tanuló önállósága mellett a korábban már említett hozott világa: krea¬
tivitása, belső konstrukciói, személyes érdeklődése és motivációja, tevékenységei,
képességei és attitűdjei. A konstruktív tanulás ezekből indul ki, s a tanulás során
végig hagyja ezeket a személyes meghatározottságokat érvényesülni.?
A tanuló ezzel a hozott világával együtt a tanulásban nem egyszerűen reprodu¬
kál — noha természetesen aztis teszi —, hanem produkál, konstruäl, alkot, létrehoz.
Igazi tanulás csak akkor valósul meg, ha az alkotást is megengedjük a reprodukálás
mellett. , Bizonyos értelemben [a gyerekek" a tanulás során] egyszerre feltalálnak
és felfedeznek"" A konstruktív tanuláselmélet szerint a tanuló , önálló, tevékeny,
a világot a cselekedetei által megváltoztatva megismerő""? ember, s mint ilyen, a
hozott ismeretei, érzései és megérzései, dilemmái és kérdései mellett erősen épít