OCR Output

Az 1970-es évek esélyegyenlőségi mozgalmainak hatásai nyomán a gyakorlati teo¬
lógia — legfőképpen a felszabadítási teológia hatására — a társadalmi változások, az
egyéni élettörténetek, a transzformatív cselekvés, a hatalom kérdései és az ezekből
fakadó hermeneutikai kérdésfelvetések felé fordult. A gyakorlati teológia számára
ez a fordulat megnyitotta az érdeklődést a szociológia, a pedagógia és más humán
tudományok irányába, hogy értelmezési és módszertani segítséget nyújtsanak ad¬
dig nem kutatott és tudományosan nem vizsgált területek — egyéni és közösségi
hitesemények és hitgyakorlatok — felé."

A gyakorlatelmélet kérdésfeltevése miatt szükséges megvizsgálnunk, hogy egy
adott képzési struktúrában a kontextus szerepe hogyan és milyen céllal jelenik meg.
A lelkészképzés helyzetében az egyházi, gyülekezeti és társadalmi valóság és benne
az egyéni és közösségi hitformálódás lehetősége és azok folyamata teremti meg azt
a kontextust, amelyben értelmezhetővé válik a teológia mint elmélet és gyakorlat
integrált rendszere.

A kontextus mint fogalom kritikai vizsgálatát végezte el Courtney T. Goto gyakor¬
lati teológus, aki felhívta a figyelmet arra, hogy feltételezett kontextusok normatívvá
válhatnak akkor, ha egyéni vagy közösségi élettapasztalatok, értelmezési lehetőségek
, homályban" maradnak, és nem lépnek dialógusba egy adott kontextus értelmezőivel.?"
A gyakorlati teológia gyakorlatorientáltságának feltétele, hogy állandó párbeszédben
legyen kontextusával, és ne a feltételezett kontextus normativitása, hanem a parti¬
cipáció és a dialógus alakíthassa a kontextus értelmezését. A lelkészképzés számára
ezért a gyakorlat mint az ismeret- és tapasztalatszerzés lehetősége hozzákapcsolódik
a kontextus nyitott értelmezésének feladatához. Ez a kritikai attitűd teszi lehetővé,
hogy ne elvárásaink alakítsák a megismerés folyamatát, hanem tapasztalatszerzésből
fakadhassanak a kérdésfelvetések. Goto szerint az európai és észak-amerikai keresz¬
tény teológiában gyakran figyelmen kívül hagyják a helyi teológiák (local theologies)
jelentőségét." Nekünk az a feladatunk, hogy megvizsgáljuk, létezik-e valóban ilyen
feltételezett kontextus az egyházi életben, és összhangban van-e az egyházi és társadal¬
mi valóság azzal, amit a teológiai képzés közvetít és képvisel. Ezt a kritikai vizsgálatot
segíti például az, ha ma az evangélikus egyházban őszinte belső párbeszéd valósul

5 Jó példa erre Helen CAMERON és szerzőtársai könyve gyakorlati teológia és kutatótevékenységek
kapcsolatáról (2018).

20 GOTO 2018, 12—13. 0.

21 To. 2018, 4—5. o.