Az innováció — bonyolultsága miatt — ma tipikusan erre a célra kialakított csapatok¬
ban történik. Számos innovációs kísérlet zajlik egyházi környezetben is ilyen cso¬
portokban. Wolfgang Nethôfel, a protestäns szociäletikusok kôzül az innoväciéval
valószínűleg legmélyebb elméleti alapon foglalkozó teológus érdekes leírását adja
az innováció folyamatának és az egyes szakaszokban azt meghatározó személyek¬
nek. Egy függőleges és egy vízszintes tengelyen helyezi el Schleiermacher, Freud
és Rieman nyomán az innovációs csoport tagjait. A függőleges tengelyt az auto¬
nömia-participaciö, nazarenus-doketista, a vizszintest a manicheus-ällandösag,
pelagiánus-változás pólusok mentén rajzolja fel. Jellemző karakterei: az aszkéta és
a misztikus, a pap és a próféta." Mindenki feladatot kap az innováció négy szaka¬
szában, csak utána kerül az új a hétköznapi világba, termelésbe, gyakorlatba.
Az első szakasz az infekció, ahol az az aszkéta szerepe, hogy megkülönböztesse
az ötleteket egymástól. Ő az, aki az erőforrásokat, a szerepeket és a határokat őrzi.
A határok őrzésén túl a helyes alkalom megérzése is az ő feladata. A következő az
inkubáció vagy irritáció szakasza, ahol a forradalmár prófétán a sor. Ő az a sze¬
replő, aki minden lehetetlen szituációban meglátja a lehetségest. Ez a permanens
forradalom szakasza, és , mert az a próféta jó próféta, aki soha nem alszik, és soha¬
sem elégedett, ezért káosz uralkodik?" Időről időre azonban mélységes nyugalom
áll be, mert a sok próbálkozás, kísérlet közül egy szinte magától működik, ez lesz
a megoldása a problémának - az új megszületik. Ezt a csendes különc veszi észre
a csapatból, aki nem ijed meg az új láttán, hanem rámutat. Ő a misztikus, aki az
illuminációs fázis meghatározó szereplője. Maga az új létrejötte megtörtént, de ez¬
zel még egy záró szakasz, az elaborációs szakasz hátra van, amin a legtöbb kreatív
elbukna." Ő a pap, aki a forradalmat tartóssá teszi azáltal, hogy az eredményeit
biztosítja. Rutinná válhat az új. A termék esetében ő gondoskodik arról, hogy a
régi szabványoknak megfelelve a mindennapi használó számára biztonságos, el¬
fogadható legyen.?
Nemcsak új termékek, de kis és nagy, korszakalkotó és elbukott egyházi innová¬
ciók is az ember eszébe jutnak Nethöfelt olvasva. Sokszor kicsiben, egy személyben
járja végig, akár egy homiletikai folyamatban, a vasárnapi igehirdetésére készülő
lelkész ezt a folyamatot. A rutinszerű exegézistől az új ötlet megszületésének katarti¬
kus élményén át az alkalmazhatóság kontrolljáig minden szerep jelen van. Nagyban,