OCR Output

Szabó B. András Evangélikus Hittudományi Egyetem
adjunktus

DOI. 10.56037/978-963-380-281-6.01 E-mail: szabobandras@gmail.com

A legtöbb vallásban az új megítélése nem pozitív. Az ősi megőrzése a klasszikus
feladat, az új veszélyt jelent. Korunkban éppen az ellenkezőjét látjuk: az újat
éppen újdonsága teszi értékké. Ez nagyon megnehezíti, hogy vallásos tartalmak
elérjék a kortárs hallgatót. Viszont a keresztény teológiát éppen a jövő határozza
meg. Nem minden egyházi innováció felel meg ennek. Fontos a belső teológiai
innováció megkülönböztetése, amelyet a jövő határoz meg. Akkor beszélhetünk
valódi teológiai innovációról, ha az új képes a keresztény hit alapigazságait új
metaforával tisztábban megfogalmazni és ezzel korábbi meghatározásokat hát¬
térbe szorítani.

Kulcsszavak: innováció / eszkatológia / új

In most religions, anything new is perceived negatively. Their task is to preserve
what is ancient, and see a threat in anything new. In modernity we see the oppo¬
site: everything new is celebrated because of its novelty. This makes it difficult
for religious content to reach its contemporary audience. However, it is precisely
the future that defines Christian theology. Not all ecclesial innovations are in line
with this. It is important to distinguish internal theological innovation, which
is determined by the future. We can speak of genuine theological innovation
when the new is able to articulate the basic truths of the Christian faith more
clearly with new metaphors, thus eclipsing earlier definitions.

Keywords: innovation / eschatology / new