OCR
KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG való elszakadást még akkoris, ha jogi értelemben nem ekkorra datálható." E két évforduló és dátum még könnyen magyarázható, az azonban, hogy az eseményt a nomád államiság 2220. évfordulójára időzítették, már némi magyarázatra szorul. Azzal, hogy a mongolok az ázsiai hun (xiongnu) állam alapítását" a mongol államisággal kapcsolták össze, már azt bizonyítja, hogy kormányzati szinten is megjelent — illetve újból felerősödött — egy tudatos emlékezetpolitikai konstrukció, amely a mongol (nomád) hagyományokat, és így a mai állam gyökereit is a dzsingiszida korszaknál jóval korábbra vezeti vissza. Az állítás helyességével itt nem kívánunk foglalkozni," jelen pillanatban talán érdekesebb azt megemlíteni, hogy nem a Mongóliában működő kormány az egyetlen, amely a xiongnu (mongolul hunnu) eredet lehetőségét politikai szinten is használja. E téma iránt számos mongol és belső-mongol kutató is komolyan érdeklődik, és immár a határ mindkét oldalán a kormányzati retorika szintjére emelték, hogy a Kr. e. 4. században a térségben megjelenő, az első nomád államalakulatot létrehozó, és először részletesen a kínai forrásokban leírt nomád népesség, a mongolság egyfajta kulturális elődjének tekinthető. Sőt, ma már e tekintetben fokozatosan elmosódik a határ a nomád, valamint a mongol történeti és kulturális hagyomány között, a hunnu állam megjelenését a mongol államiság (mongoliin tulgar tör) első megjelenéseként emlegetik, és erre a 2010-es évek eleje óta hivatalos állami nyilatkozatokban is hivatkoznak."? Ma a hunnu kutatásba a mongol tudományosság meghatározó része - történészek, régészek — bekapcsolódik. Valami hasonló tapasztalható, mint amikor az 1990-es években egyre-másra jelentek meg a Dzsingisszel, illetve a Nagy Mongol Birodalommal, A mongolok titkos történetével foglalkozó publikációk. Ma ezt a témát a xiongnuk (hunnuk) jelentik. Miközben a Mongol Kulturális Minisztérium épp 2019-ben hozta létre a Dzsingisz kán Örökség és Kultúra Intézetet (Chinggis khaani Ov, Soyoliin Khiireelen),’® illetve alapitotta meg a Dzsingisz Kán Múzeumot, mint a hagyományos mongol kultúra vizsgálatának, megőrzésének akadémiai 756 1921 nyarán a szovjet Vörös Hadsereg segítségével a mongolok valóban kiűzték a köztársasági Kína csapatait a mongol fővárosból, de Kína jogi értelemben csak 1946. január 5-én ismerte el tőle függetlennek Mongóliát. A Xiongnu államot Tuoman, illetve fia Maotun (Modu) hozta létre a Kr. e. 3 század végén, 209-ben. VAsARyY 2003. Talán annyit érdemes megemlíteni, hogy a kérdés támogatói azt a sajátos érvelést alkalmazzák, mely szerint a mongolok megjelenését a Xiongnu Birodalomban épp az bizonyíthatja, hogy nincs egyértelmű ellenérv. Azt tudjuk, hogy az első nomád állam - ahogyan az azt követőek is — a mai értelemben egy , soknemzetiségű", laza törzsszövetségi rendszerben felépülő nomád birodalom volt. A xiongnuk fennhatósága alatt így korai mongol nyelvet beszélő népek is lehettek, akiknek egyébként kínai forrásokon alapuló dokumentált megjelenését egyes kutatók már a Kr. u. második századra teszik, amennyiben a Xiongnu Birodalmat legyőző xienpik és az Észak-Kínában Kr. u. 386-538 között a Vej-dinasztiát megalapító topák mongol nyelvet beszéltek. PELLIOT 1912; LIGETI 1970. Talän az ezek közül az elsö Ts. Elbegdorj 2010 öszen kiadott nyilatkozata, amelyben axiongnu ällam Kr. e.209-es alapítására a dzsingiszi mongol állam elődjeként hivatkozik. https://news. mn/r/34630/ (utolsó megtekintés: 2022. 08. 10.) 769 https://chinggisinstitute.gov.mn/en/page/introduction-61 (utolsé megtekintés: 2022. 08. 10.) 757 759 220