nagyjából a 17. század óta tartó folyamatnak megfelelően - a halha népesség
túlsúlyának további erősödését hozta." Ez eredményezte többek között azt is,
hogy a modern mongol irodalmi nyelv alapja a halha dialektus lett. Az 1990-es
rendszerváltás ilyen értelemben is új helyzetet teremtett. A mongolok a személyes
kommunikációban korábban is számon tartották, milyen mongol népcsoporthoz
tartoznak, és a részben újjászerveződő adminisztrációban azis felmerült, hogy az
egyes személyek regisztrálásakor személyes okmányaikban ne csak nevüket, de
nemzetségüket is feltüntessék." Bár ezt a módosítást később nem vezették be,
sajátos emléke e próbálkozásnak, hogy az 1990-es évek közepén ugrásszerűen
megnőtt azoknak a száma, akik magukat a bordzsigin nemzetséghez tartozónak
vallották, így eredetüket közvetlenül a dzsingiszi hagyományhoz kötötték. Ezzel
párhuzamosan aztis meg kell említeni, hogy ugyanebben az időben a fiatal városi
lakosság körében nem voltritka, hogy a származást firtató kérdésre büszkén a , tiszta,
valódi halha" (halha jinkhene khalkh) kifejezéssel válaszoltak. Ez egyrészt termé¬
szetesen egy érvényes válasz, ugyanakkor az itt tapasztalható büszkeségben már
felsejlik az a lehetőségis, hogy egy urbanizálódott mongol fiatal számára ez a városi
életmódot, illetve amodernséghez, mint értékhez való kapcsolatot is szimbolizálja,
mint a modern Mongólia legfőbb államalkotó népességéhez kötődés bizonyítéka.
Ahogyan már említettük, a rendszerváltás előtt a szovjet korszak ideológiájának
megfelelően a Nagy Mongol Birodalmat létrehozó Dzsingisz kánt — mint az önálló
mongol államiság, függetlenség és hatalom jelképét — nem lehetett hangsúlyos
környezetben említeni. Történelmi szerepét nem a történelemhamisítás, inkább
az elhallgatás homályosította el. Nem véletlen, hogy a mongol függetlenség ki¬
kiáltása után az államalapító lett a mongol közbeszéd és a történelmi kutatások
egyik legfontosabb témája. Számtalan könyv látott és lát napvilágot napjainkban
is, mely Dzsingisz életével, történeti szerepével foglalkozik. A nagykán Mongólia
jelképévé vált, egyúttal azonban személye kissé degradálódott is, Dzsingisz neve
Mongólia határain túl is jól ismert kereskedelmi védjeggyé vált. A legkülönbö¬
zőbb termékeket nevezték el róla, legyen az sör, vodka, utazási iroda, arcképével
díszítették a rendszerváltás után kiadott mongol bankjegyeket, de nevét viseli már
a mongol főváros repülőtere is. Egyúttal fokozatosan megjelentek a hétköznapi
nacionalizmus" egyéb megnyilvánulási formái, ami a nomád életmód, az ahhoz
kapcsolódó kulturális hagyomány, a mongol történelem - vagy egyre inkább a
nomád birodalmak történelmének - egy-egy elemét tűzte zászlajára. A populáris
kultúra mindennapi életre gyakorolt egyre erőteljesebb hatásának köszönhetően
annak elemei is felértékelődnek ebben a tekintetben. Erre éppúgy példát jelent a
72 Ma a mongol lakosság közel 8596-a tartozik a halha közösséghez. https://www.indexmundi.
com/mongolia/demographics_profile.html (utolsö megtekintes: 2022.08. 10.)
"B Ezazötletazértis merülhetett fel, mert amongoloknál nincs a hagyományos értelemben vett
családnév. Az apa nevének birtokos esetű ragozott változatát használják az ovog ner (,,csaladi
név") funkcióban. A hétköznapi kommunikációban általában mindenkit az adott (, kereszt")
neve alapján jelölnek. Ezt használják a névjegyen, tudományos publikációkban, hétköznapi
beszélgetésekben.
™4 BEISCHMIDT 2014: 7-48; DESEWFFY — MEZEI 2018.