OCR Output

MONGÓLIA AZ EZREDFORDULÓN

A posztszovjet korszakhoz köthető szabad vallásgyakorlat időszakában általá¬
nosan megjelenő szakrális igény , kielégítésére" egyre-másra jelennek meg olyan
sámánok, akik nehezen igazolhatóan követői a hagyománynak. Miközben talál¬
hatunk a kutatók szerint is autentikusnak tekinthető sámánokat, folyamatosan
gyarapszik azok száma, akik sejthetően inkább csak az említett kutatók publikációi
alapján rekonstruált szertartásokat végeznek a városokban, de akár vidéken is. Ma
megfigyelhetünk olyan , önjelölt" sámánokatis, akik jórészt csak imitálják a tevé¬
kenységet, céljuk alapvetően a városból vidékre látogató , turisták" kiszolgálása.
A nomádokkal kapcsolatban kialakult sztereotípiákat meglovagolva a sámánte¬
vékenységet is egyszerű pénzforrásnak tekintve végzik munkájukat. Itt is tetten
érhető az a folyamat, melyet az utóbbi években nem csak Mongóliában, de Kína
és Szibéria egyes részein is megtapasztalhatunk.

Ilyen értelemben nincs ez másként a tételes vallás képviselőinek körében sem.
Mongóliában az elmúlt időszak a buddhizmus virágzását is magával hozta. Mi¬
közben nyilvánvalóan sokan nagyrészt meggyőződésből vállalják a szerzetesi
életet, a nagy munkanélküliséggel küzdő városi környezetben egyesek pusztán
egzisztenciális okokból csatlakoznak egy kolostorhoz. Az elmúlt harminc évben
az egyházi oktatási rendszer fokozatos újjáépítésével sikerült részben orvosolni a
problémát, azonban teljesen megszüntetni valószínűleg nem lehet."??

Ma Mongólia meghatározó vallása a buddhizmus, ami a mongol nemzeti iden¬
titás egyik alappillére, a mongol kultúra elidegeníthetetlen része. A 2011-es nép¬
számláláson a lakosság 5396-a vallotta magát a vallás követőjének."" A mongolok
számára a rendszerváltás időszakában a vallásgyakorlat újjászerveződése a rendszer
önmeghatározásánakis fontos pontja lett. Az 1990-ben először közvetlenül meg¬
választott mongol államelnök, P. Ochirbat hivatalos levélben kérte a dalai láma
állásfoglalását amongol buddhista főláma személyét illetően, hiszen a pozíció a 8.
bogd gegeen halála, 1924 óta betöltetlen volt. Az 1991. szeptember 9-én született
hivatalos állásfoglalás szerint a 14. dalai láma elismerte, hogy létezik a mongol
főláma 9. újjászületése." Ezzel elhárult az egyik legkomolyabb akadály a mongol
buddhista kolostori rendszer — és a mongol buddhizmus -— újjászervezése elől.
A 9. bogd gegeen végül elfoglalta hivatalát, de politikai okokból — mivel a tibeti
emigrációhoz kötődött, és a kínaiak nem nézték jó szemmel megjelenését — csak
2010-ben költözhetett Mongóliába, és alig két évet élhetett a mongol buddhista
hívei között."?

79 SZILÁGYI 2010b.

70 A 2020-as népszámláláson már csak 51,796 állította, hogy a buddhista vallást követi, de a
vältozäs nem szignifikäns. https://1212.mn/BookLibraryDownload.ashx?url=Census2020 _
Mongolia_Eng.pdf&In=En (utolsö megtekintes: 2022.06. 23.)

731 SZILÁGYI 2008a.

"32 Az ulánbátori Gandan kolostorban élt, 2012. március 1-én hagyta el ezt a megtestesülést.
Életének korábbi szakaszáról röviden lásd: SZILÁGYI 2008d.

209