OCR Output

KÁNSÁGTÓL A KÖZTÁRSASÁGIG

felzárkóztatási programhoz. A mongol államelnök, N. Bagabandi az év júliusában
az Egyesült Államokba látogatott, a látogatást egy évvel később G. W. Bush, 5" majd
később védelmi minisztere, Donald Rumsfeld is viszonozta.

Mongólia sikeresen építette kapcsolatait közvetlen szomszédain kívül Ke¬
let-Ázsia meghatározó gazdasági hatalmaival, Japánnal, Dél-Koreával éppúgy,
mint az Európai Unióval. Az évtized végére minden jelentős ázsiai politikai, gaz¬
dasági fórumnak tagja lett az ország. 2012-ben a világ öt atomhatalma elfogadta
Mongolia deklaralt atomfegyvermentes statusat,°°* 2013-ban pedig Ts. Elbegdorj
államelnök kezdeményezte az északkelet-ázsiai biztonsági fórum megszervezését,
amely feladatának tekinti a térség politikai stabilitásának megőrzését.

Mongólia ebben az időszakban kezdte megalapozni az ún. , harmadik szomszéd"
külpolitikáját, ami egyrészt a korábban említett , harapófogóból" való kiszabadulást
célozta, másrészt az ország nemzetközi diplomáciában betöltött szerepét, súlyát
kívánta hangsúlyozni. Ehhez 2004-ben az ország új , terepet" talált. Augusztusban
váratlanul ismét megnyílt Észak-Korea ulánbátori nagykövetsége, majd még az év
vége előtt amongol államfő hivatalos látogatást tett az országban. Mint ahogyan a
későbbi évek eseményei bizonyították, a magas szintű diplomáciai kapcsolatfelvétel
célja az volt, hogy a mongol diplomácia egyfajta közvetítőként jelenjen, jelenhessen
meg az észak-koreai rezsim és a külföld közötti tárgyalásokon, ezzel is növelve
saját politikai súlyát. A következő években érezhetően nagy hangsúlyt fektettek
arra, hogy Mongólia az ázsiai kontinensen egy semleges, közvetítői státust töltsön
be. Észak-Korea a 2006-ban elvégzett kísérleti atomrobbantása következtében
egyre jelentősebb mértékben elszigetelődött, így Mongólia közvetítői szerepe
is felértékelődött. Ugyanakkor a mongol parlament épp ebben az évben döntött
arról a törvénytervezetről, mely kimondja az ország atomfegyvermentes övezetté
nyilvánítását. Ezt a térségben elsőként tette meg az ország. A diplomáciai kap¬
csolatok fejlesztése szempontjából további jelentős esemény volt, hogy a Sanghai
Együttműködési Szervezet ekkor ismerte el Mongóliát megfigyelői státusban.

Mongólia diplomáciai ambíciói a következő években sem csökkentek. Érezhe¬
tően sikerült nagyobb figyelmet generálnia, és képes volt közvetítői státusát nem
csak megalapozni, de elfogadtatni is. Az ország a kelet-, északkelet-ázsiai politikai
diskurzus megkerülhetetlen szereplője lett.

A harmadik szomszéd politika
Az 1990-es évek elejétől a mongol diplomácia számára kiemelt feladat a fejlett
nyugati országokkal, Európával, az USA-val, Dél-Koreával és Japánnal való szoros

politikai és gazdasági együttműködés kialakítása. A két szomszédos nagyhatalom
szorításából való kitörés egyik legfontosabb lépése a mongol kormányzat által már

657 SLUTZ — GOLDBECK 2020.
658 JAKAB 2013.

184