OCR Output

IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD

A felhasználók alkothatnak nagy létszámú WhatsApp csoportokat is, ahol az
összes csoporttagot egyszerre lehet elérni egy üzenettel, ráadásul a felhasználó
beleegyezésére sincs szükség ahhoz, hogy hozzáadják egy csoporthoz. Pontosan
emiatt nagyon népszerű az alkalmazás a hagyományos indiai nagycsaládok, nagy
baráti társaságok, iskolai évfolyamok, munkahelyek körében.

Az ártalmatlan és személyes tartalmak mellett azonban gyakran továbbítanak
felvételeket különböző erőszakos cselekményekről, amelyekben hindu szélsőjobb¬
oldali elemek muszlimokat és dalitokat vernek és aláznak meg csoportosan, amelyre
az ürügyet általában olyan rémhírek szolgáltatták, mint hogy az illető marhahúst
fogyasztott vagy szállított. Ezen kívül gyakori még az is, hogy muszlimokat a
, Dzsaj Srí Rám" skandálására kényszerítik, amely egyenlő hitük megtagadásával
és a hindu vallás felsőbbrendűként való elismerésével (Banaji — Bhatt 2019: 9).

A hétköznapi atrocitások és gyanúsítgatások nem ritkán fulladnak ellenségeske¬
désbe vagy erőszakba, de sok esetben a következmények sokkal hosszabb távúak,
mint egy konkrét erőszakos cselekmény lezajlása. Különösen jelentőségteljes eset,
amely az Uttar Pradés tagállambeli Muzaffarnagarban a WhatsAppen továbbított
álhírek nyomán fajult erőszakká a 2013-ban. A tagállami választásokra készülve
a BJP és RSS helyi szervezetei az előző fejezetben említett szerelmi dzsiháddal
kapcsolattal kapcsolatos álhíreket kezdtek szisztematikusan terjeszteni, abban re¬
ménykedve, hogy a hagyományos és erős kasztöntudattal rendelkező falusi lakosok
között egyfajta morális pánikot tudnak generálni. Különböző , ismeretterjesztő"
nagygyűléseket szerveztek és a közösségi médiát, különösen a WhatsAppet is
bevetették akampányban. A fő üzenet az volt, hogy felhívják a figyelmet a szerelmi
dzsihád létezésére, valamint hangsúlyozzák veszélyeit. Az álhírkampány szerint
a szerelmi dzsihád általában azokban a mobiltelefonboltokban veszi kezdetét,
amelyet fiatal muszlim férfiak üzemeltetnek. Itt cserkészik be a hindu lányokat,
akiket aztán majd később meggyőznek, hogy szökjenek meg a családjuktól, és
térjenek át az iszlámra. A kampány odáig vezetett, hogy nemcsak sok, muszlimok
által vezetett mobiltelefonbolt ment tönkre, de voltak falvak, ahol eltiltották a
lányokat a mobiltelefon használatától.

Később egy hindu és egy muszlim csoport összeveszett egy motorbiciklin, ami¬
nek következménye az lett, hogy egy muszlim férfi meghalt, majd pedig rokonai
bosszúból megölték a hindu gyilkosait. Nem kellett sokat várni arra, hogy az agitált
és aggódó lakosok egymásnak essenek. A Szangh Parivár elkezdett egy olyan videót
terjeszteni, amelyben tálibok lincselnek meg egy embert. Ebben azt állították,
hogy ezek friss felvételek, és a környékbeli muszlimok láthatók rajtuk, amint két
hindu férfit lincselnek meg azért, mert azok megpróbálták megakadályozni, hogy
a húgaik a szerelmi dzsihád áldozatául essenek. Ezután nagy temetési meneteket
szerveztek a meggyilkolt hinduk emlékére, és úgy alakították az útvonalat, hogy
visszafelé a muszlim szomszédságokon keresztül vezessenek. A felhergelt hindu
tömegek különböző muszlimellenes szlogeneket kiabáltak ( Vagy Pakisztánba
mentek, vagy a temetőbe!" , Egy halottért cserébe százat ölünk"), mecseteket
gyújtottak fel és muszlim házakat raboltak ki.

113