OCR Output

IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD

ismert nevén az RSS. A Szangh Parivár tagja még a BJP, a hindutva fő politikai
szervezete, valamint a Bajrang Dal [Badzsrang Dal], egy paramilitáris szervezet,
emellett diákszervezetek, nőszervezetek, földművesszervezetek is tartoznak a
családhoz, amely lényegében a társadalom és az élet összes szeletét lefedi. Az RSS
története a függetlenség előtti időkre nyúlik vissza, azonban a függetlenség után is
betiltották, ugyanis feltehetőleg részt vettek Mahatma Gandhi [Mahátmá Gándhíj
meggyilkolásában. Ugyanakkor az 1970-es évek óta egyre jelentősebb szerepet
játszanak az indiai politikában és közéletben, különösen a 2014-es és méginkább
a 2019-es választások óta, amikor meg tudták ismételni választási győzelmüket.
A BJP informatikai sejtje az elmúlt években hivatalosan is a párt és a holdudvar
legütőképesebb részévé nőtte ki magát. Segítségével Narendra Modi, az ország
miniszterelnöke és a párt első embere igazi internetes hírességgé vált nemcsak az
indiai fiatalok, de a diaszpóra közösségének körében is (Udupa 2019: 456).

Modi közösségimédia-jelenléte különösen jelentős annak a fényében, hogy
miniszterelnöksége elmúlt négy évében egyszer sem adott sajtótájékoztatót, ugyanis
azt állítja, hogy az interneten keresztül folyamatosan közvetlen kapcsolatban van
a választópolgárokkal, így semmi szükség a média közvetítésére. Ez a kép reme¬
kül beleillik a BJP azon populista narratívájába, miszerint a létező médiumok a
korrupt, liberális, urbánus establishmentet szolgálják, és szükség van egy új nyil¬
vánosság kiépítésére (Pal et al. 2016). Mindez különösen fontos annak érdekében,
hogy Modi egy olyan képet tudjon kialakítani magáról, mely szerint konzervatív
értékrendje ellenére fontos számára a technológiai haladás, gazdasági növekedés
és a modernitás, amellyel nemcsak a nagyvárosi, fiatal értelmiség, de a diaszpóra
körébenis sok támogatót szerzett magának (Rao 2018: 168). 2015-ben meghirdette
a digitális India programját. Emellett a hinduizmus jól érthető vizuális nyelvét
használva képes magáról olyan képet is vetíteni, amely a hagyományosabb érték¬
rendű szavazókat is meggyőzi arról, hogy Modi nemcsak államférf), de spirituális
vezető is (Rao 2018: 172).

Ennek megfelelően a BJP és egyéb kapcsolódó szervezetei, mint például az
RSS nagy súllyal vannak jelen a különböző közösségimédia-platformokon.
Összehangoltan és komoly stratégiával építik a hindutva támogatóinak körét,
hiszen a közösségi média népszerűsége lehetőséget nyújt a hagyományos média
kiiktatására és az emberekkel való közvetlen kapcsolattartásra. A BJP különösen
szervezett ebben a tekintetben, 2016 óta hoznak létre különböző profilokat és
csoportokat, gyakran komoly demográfiai tervezés után — például azonos kasztú
vagy lakhelyű emberekből - állítanak össze csoportokat, amely sokkal hatékonyabb
indoktrinációt tesz lehetővé (Ponniah, 2019).

Ezenkívül a BJP komolyan számíthat az online trollhadseregére is, elsősor¬
ban a Twitteren és Facebookon. A trollkodás az internetes szlengben alapvetően
azt a jelenséget takarja, amikor egy párt vagy ideológia elkötelezett hívei olyan
embereket támadnak meg online, akikkel nem értenek egyet. A trollok gyakran
személyazonosságukat nem vállalva lehetetlenítenek el más politikai véleményű
embereket. Indiában ez jellemzően a Twitter mikroblogging oldalán és a Facebook

111