OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

A dolog pikantériája, hogy a videó a készítők kommentjeinek tanúsága szerint pa¬
ródiának készült, vagyis csak ki akarták figurázni azokat a hindutva pop videókat,
amik láthatóan össze nemillő kép- és hangfelvételek összemontírozásból készültek.
A hozzászólások tanúsága szerint azonban a legtöbb néző nem paródiaként, hanem
komoly tartalomként fogta fel a videót, és nagy büszkeséggel töltötte el őket, hogy
Eminem is támogatja a hindutva céljait.

A fentiekből is látszik, hogy a hindutva pop milyen fontos szerepet tölt be az új
India kulturális önazonosságának kialakulásában abban a pillanatban, amikor új
felhasználók milliói ismerkednek meg az internettel és keresnek olyan tartalmakat,
amelyek megszólítják őket. Úgy tűnik, hogy a hindutva pop képes alternatívát
nyújtani a nyugati vagy nyugatias populáris kultúrával szemben, amely a politikai
hinduizmus és a konzervatívabb rétegek szerint túlságosan szabados, és hiányzik
belőle az igazi tartalom, megfelelő lehet azonban azok számára, akik szerint a
valláshoz hasonlóan a kultúránakis a szülőföldről kell származnia.

DIGITÁLIS HINDUTVA

Az internet új felhasználói és újfajta felhasználási módjai kapcsán érdemes a
hindu jobboldal és a közösségi média kapcsolatát megvizsgálni. Mint azt már a
korábbiakban is említettük, Narendra Modi sikerének és befolyásának egyik oka
digitalis kampanyaiban rejlik, de ez egy nagyobb folyamat része is, ugyanis a BJP
mint politikai szereplő különösen jól használja ki a közösségi média által nyújtott
lehetőségeket. Ez Indiában különösen fontos, ahol a digitális jelenlétnek egyre
komolyabb a szerepe. A Facebook és WhatsApp alkalmazások a mindennapi élet
elengedhetetlen részét képezik. Az online pénzügyi platformok, mint a Paytm,
GooglePay és egyéb online pénzügyi felületek fontosságát pedig tovább emeli,
hogy ezek tették lehetővé az indiai gazdaság túlélését a 2016-os demonetizációs
döntést követően (Nandi 2019). Ezen kívül megkerülhetetlen a gyakran telefo¬
nos applikációkkal működő, Uber, Ola, AirbNb és hasonló cégek által fémjelzett
közösségi gazdaság kérdése is, amely az egyik leggyorsabban növekvő szektor
Indiában (India Times 2020) és különösen a nagyvárosokban.

Ha a politika és a közösségi média kapcsolatáról beszélünk, akkor természete¬
sen nemcsak Indiában van nagy jelentősége a közösségi médiának a különböző
politikai mozgalmak esetében. Az arab tavasz felkelései, vagy akár az Occupy
Wall Street mozgalom megszervezése mind a közösségi média segítségével voltak
lehetségesek (Udupa 2018), azonban úgy tűnik, hogy Indiában a politikai hin¬
duizmus felemelkedése és terjedése tartósan összekapcsolódott a közösségi média
és az internet használatával. A politikai hinduizmus legnagyobb ereje egyébként
is a szervezettségében rejlik. A hindutva ideológiájához kapcsolódó szervezetek
egy esernyöszervezetbe, a Sangh Parivarba ([Szangh Parivär], „A Szangh Csa¬
läd”) tömörülnek. A Szangh Parivär vezetö ereje a Rashtriya Swayamsevak Sangh
([Rästrija Szvajamszévak Szangh], ,Nemzeti Onkéntes Szervezet”), avagy a jobban

110