OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

Bharat ka parcham chhaya hai
Modi rajya ab agya hai.

Magasan lobog India zászlója,
Eljött végre Modi birodalma
(A szerző fordítása)

Ez alapjánteljesen egyértelműen azonosítja a hinduizmus zászlóját India zászlójával
és Modit mint Ráma földi helytartóját jelöli meg.

24. Pillanatkép a Har Ghar Bhagva Chayega című dalból, Laxmi Dubey épp azt imitálja,

hogy Ráma íjával veszi célba a hinduizmus ellenségeit.

Dubey megjelenésével és politikai szerepvállalásával is azoknak a nőknek a sorát
gyarapítja, akik a férfiközpontú hindutva ideológiában is megtalálták a helyüket,
mint példäul Radhe Maa [Rédhé Ma], Uma Bharti [Uma Bharti] vagy Pragya Tha¬
kur [Pragja Thakur]. Közös ezekben a nőkben, hogy mindannyian a hagyományos
társadalom által a nők számára kijelölt világi feleség-anya szerepektől elforduló,
spirituális, kissé excentrikus alakok, akik kritika és kérdés nélkül támogatják a
politikai hinduizmus céljait. Érdekes azt vizsgálni, hogy minek köszönhető a nők
számára csupán a feleség és anya szerepét szánó politikai hinduizmusban ezeknek
a nőknek a sikere. Feltételezhetőleg ez részben annak köszönhető, hogy a BJP
és a politikai hinduizmus ideológiájában integráns szerepet játszik a lemondást
és világtól való elvonulást hangsúlyozó aszketikus vonal (Basu 1993: 27). Ezek
olyan tulajdonságok, amelyeket maga Modiis gyakran és szívesen emel ki önmaga
kapcsán. Azzal, hogy Dubey ennyire egyértelműen csak a szent célnak él, odaadó
és elhivatott váteszként tudja pozícionálni saját magát, és nem kell szembesülnie
azokkal a kihívásokkal, amelyekkel az indiai politikai életben jelen lévő nőknek
általában meg kell küzdenie. A politikai hinduizmus pedig folyamatosan keresi a
kultúrának és a közéletnek azokat a szegmenseit, amelyekben előretörhet, és ilyen
módon támogató bázist nyújt a hasonló vállalkozásoknak.

106