OCR Output

IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD

Fontos jellemzője még a hindutva popnak, hogy a dalok elsősorban a különböző
internetes videómegosztó oldalakon terjednek, nem a hagyományos zeneipari
infrastruktúrán keresztül. A legnépszerűbb előadók, például Laxmi Dubey [Lak¬
smi Dubé], Sanjay Faizabadi [Szandzsaj Faizäbädi] vagy Akshara Singh [Aksarä
Szingh] azonban gyakran adnak élő koncerteket is, sokszor politikaikampänyren¬
dezvényeken jelennek meg. A hindutva popban az ideológiai indoktrináción kívül
a daloknak gyakorlati szerepükis van, példáulkülönböző vallásos felvonulásokon
gyakran szolgálnak aláfestő zeneként. A dalok harcias hangulata jól használható
a tömeg érzelmeinek felkorbácsolására, így például tudjuk, hogy volt arra példa,
hogy amikor muszlimok lakta városnegyedeken halad keresztül a menet, akkor
ezeket a dalokat énekelték egyfajta erődemonstrációként (Purohit 2019).

A hindutva pop közönsége elsősorban az észak-indiai hindi övben, különösen
Bihár, Dzshárkhand, Cshattíszgarh és Uttar Pradés tagállamokban, tehát a szegé¬
nyebb és vidékiesebb régiókban található. A hallgatók jellemzően az alacsonyabb
társadalmi rétegek körébe tartoznak, pont ezért nemis szerepelnek ahagyományos
zeneipar radarján (Bose 2019), amely megmagyarázhatja a tudományos érdeklő¬
dés hiányát is. A hindutva pop alternatív produkciós és terjesztési modelljei és a
korszellemnek megfelelő ideológiája viszont igen széles rétegekhez tud eljutni és
nagy népszerűségre tett szert, így a jelenséggel érdemes bővebben is foglalkozni.
A következőkben két előadó, Laxmi Dubey és Sanjay Faizabadi munkásságán
keresztül vesszük górcső alá a hindutva pop jelenségét.

Laxmi Dubey és a hindutva feminizmus

Laxmi Dubey talán a hindutva pop legérdekesebb arca, ugyanis nő létére képes
olyan nézettségi mutatókat produkálni, amely a férfi előadókkal vetekszik. Ez azért
is érdekes, mert egyrészt az indiai zeneipar legnépszerűbb előadói férfiak, más¬
részről pedig a hindutva kifejezetten férfiközpontú ideológia. Kevés nő van jelen
vezető pozíciókban a pártpolitikában vagy akár a párt ideológiai holdudvarában,
de Laxmi Dubey páratlan népszerűségnek örvend, és fontos szerepet játszik abban,
hogya BJP kialakítsa az indiai kultúra saját sáfrány színezetű változatát. Gyakran
szerepel választási rendezvényeken, de falvakban is szokott turnézni. Közönsége
gyakran nemis érzékeli, hogy fellépésének politikai színezete volna, pedig Laxmi
Dubey felemelkedése egyértelműen politikai szerepvállalásának következménye.

2014-ben, a BJP hatalomra kerülését követően sikerült szert tennie nagyobb
népszerűségre. Ugyan hagyománytisztelő, felső kasztbeli, bhadzsan-énekes csa¬
ládban nőtt föl, ahol a repertoárban szereplő dalok leginkább India egységét
hirdették, Dubey hamar rájött, hogy az ő értékrendjének jobban megfelelnek a
hinduk felsőbbrendűségét hirdető tartalmak (Schultz 2019). Méghozzá nemcsak
fogyasztani, de készíteni is kívánta ezeket. Mindehhez a hindu vallás ikonográfiáját
is igénybe véve alakította ki a megjelenését. Igyekszik a szádhvíkhoz, vagyis női
hindu aszkétákhoz hasonlítani. Haját nem kontyban vagy fonott copfban viseli,

101