IV. HINDÍ, HINDU, BOLLYWOOD
Pandzsábban és az észak-keleti tagállamokban fellángoló szeparatista mozgalmak,
valamint a hindu nacionalizmus hindu-—muszlim ellentéteket tematizáló politikai
diskurzusa forgatták fel. Ezek nemcsak a domináns nacionalizmusnarratívára, de
ennek a filmes megjelenítésére is nagy hatást gyakoroltak: megjelentek a frag¬
mentálódó nemzetet megvédeni kívánó, hős indiaiak alakjai. A világgazdasági
nyitás következtében az indiai társadalom globalizálódása felgyorsult, és olyan
anyagi, társadalmi és vallási törésvonalak kerültek előtérbe, amelyeket koráb¬
ban a Kongresszus-rendszer részben elnyomott. A korábban propagált egységes,
szekuláris indiai nemzeti identitást több politikai irányzat is megkérdőjelezte,
egyrészt a vallásos felhanggal zajló pandzsábi és kasmíri szeparatista mozgalmak,
másrészt pedig a szekularizmus állami ideológiáját a hindu nemzet eszményével
helyettesíteni kívánó hindu nacionalizmus. Ezek a folyamatok a hindí mozira is
befolyást gyakoroltak: népszerű témává váltak a terrorizmus és szeparatizmus
aktuális kérdései, amelyekben fontos szerephez jutottak vallási különbségek és
muszlim vallású szereplők is (Rai 2003: 5). Az egyre inkább átpolitizált indiai
filmiparban nemcsak a filmek narratívái, de filmkészítés és a moziba járás is egyre
inkább politikai állásfoglalásnak számítanak, ahol a nemzeti érzést hangsúlyosan
ki kell fejezni, akár a pakisztáni színészek indiai filmekből való kitiltásával, akár
a nemzeti himnusz filmvetítés előtti lejátszásával (Zaidi 2019). Az alábbiakban
a hindi filmek és a hindu nacionalizmus kapcsolatát vizsgáljuk részletesebben.
A FILMIPAR JOBBRA TOLÓDÁSA
Annak ellenére, hogy a bollywoodi filmipart áthatják a hindu szokások," álta¬
lánosságban véve felettébb nyugatias és kozmopolita, sok a keresztény, párszi és
muszlim vallású színész és filmipari dolgozó, nem ritkák a vegyes házasságok
sem. Azonban az elmúlt években Bollywoodban is egy erőteljes jobbratolódás
figyelhető meg, amelyben nagy szerepet játszik a közösségi média is, amiről a ké¬
sőbbiekben részletesen szólunk. Narendra Modi miniszterelnök sok energiát fektet
aközösségi médiában való megjelenésére és imázsépítésre, igyekszik kapcsolatot
ápolni a bollywoodi színészekkel is. Gyakran posztol a filmszínészekkel készí¬
tett szelfiket a különböző közösségimédia-oldalakon, ugyanis ezzel a hírességek
51 Gyakori például, hogy egy új film forgatásának kezdetén a filmkészítők közösen feltörnek
egy kókuszdiót. Ezzel Ganésa, az akadályokat elhárító istenség kedvében próbálnak járni,
akinek ez az egyik kedvenc csemegéje. Gyakori szokás még az, hogy egy új film bemutatója
előtt a film sztárjai felkeresik amumbai Sziddhivinájak templomot és áldozatot mutatnak be
Ganésának a film sikere érdekében.
Ettől függetlenül érdemes megjegyezni, hogy mivel Indiában az ember családneve a kasztját
és a vallását is elárulja, ezért egy sor muszlim vallású színész, mint például Dilip Kumar,
Madhubala vagy Meena Kumari kénytelenek voltak hindu művésznevet felvenni a jobb ér¬
vényesülés érdekében. Napjainkban ez már kevésbé jellemző, például az 1990-es és 2000-es
évek három legnagyobb férfi sztárja, Snah Rukh Khan, Salman Khan és Aamir Khan mind
megtartották eredeti, muszlim származásukra utaló nevüket.