OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

elvetetni lánymagzatát, és azóta más nőketis arra próbál kényszeríteni, hogy öljék
meg a meg nem született gyermekeiket. A film várandós főszereplője csakakkor tud
szabadulni a lidércnyomás alól, amikor megesküszik rá, hogy hírét viszi a halott anya
tragédiájának, leleplezi a bűnösöket és azon fog dolgozni, hogy a jövőben mással
ne eshessen meg hasonló szörnyűség. A film mondanivalóját tovább hangsúlyozza,
hogy a főszereplő férjéről is kiderül, hogy érintett volt a gyilkosságban, tehát arról
is van szó, hogy az embertelen gyakorlatok gyakran olyan környezetben történnek
meg, amelyre az ember nem is számítana.

A nök sebezhetösege megjelenik a Talaash - The Answer Lies Within („A nyo¬
mozás — Egy rejtély részletei", 2012, rend.: Reema Kagti) című filmben is, ahol
a bosszúálló meggyilkolt prostituált mozgatja a nyomozás szálait anélkül, hogy
felfedné kilétét. A film erőteljes üzenetet közvetít a prostituáltak marginalizált
helyzetével kapcsolatban, és rávilágít arra, hogy a társadalom befolyásos férfi
tagjaival szemben még alapvető, élethez való jogukat sem tudják érvényesíteni.
Hasonló kegyetlenség áldozatává válik Sántiprijá is, az Om Shanti Om (Óm Sánti
Om, rend.: Farah Khan) című film főszereplője, bar itt a reinkarnáció jelensége
és a kísértet alakja együtt szolgálják a bosszú beteljesítését.

A csurailek és kísértetek tehát egyfajta mementóként szolgálnak a nők hátrányos
társadalmi helyzetével kapcsolatban. A bosszúálló boszorkányok mindannyian
valamiféle erőszak áldozatai lettek, és azzal, hogy a jelenben ártatlan embereken
állnak bosszút, valójában a rajtuk esett igazságtalanság erejét érzékeltetik. A bo¬
szorkányos és kísértetes történetek csak akkor zárulhatnak megnyugtatóan, ha
a társadalom magába néz, penitenciát gyakorol és megváltoztatja a viselkedését.
A Chhorri című filmben a főszereplő menekülésének ára a lánygyermekek megölése
elleni harc felvétele, a Stree című filmbenis a bocsánatkérés és jóvátétel a megoldás,
a Talaashban pedig a prostituált holttestének megtalálása és tisztességes eltemetése.
A lezárás és a kísértet vagy a boszorkány továbbhaladása csak akkor képzelhető
el, ha az eredeti sérelem miatt megkapja az elégtételt.

Bár sokkalritkább, de az is előfordul, hogy férfiak válnak kísértetté a filmekben,
de ezekben a történetekben általában pozitív színben tűnnek fel. A Bhootnath
(IBhúthnáth], , A kísértetek ura", 2008, rend.: Vivek Sharma) és a Bhootnath
Returns (2014, rend.: Nitesh Tiwari) című filmekben Amitabh Bacchan, a hindi
mozi rangidős szupersztárja alakítja egy jólelkű, de mogorva kísértet szerepét,
akit végül egy kisfiúval való barátsága segít a tovabblépésben. A Paheli ([Pahéli],
, A rejtvény", 2005, rend.: Amol Palekar) című film főszereplő kísértete egyértel¬
műen a jó oldalon áll. A rádzsasztháni népmesei környezetet felhasználó történet
szerint egy szellem beleszeret a magányos, fiatalasszonyba, Laccshíba, és felveszi a
messzi földre távozott férje alakját, hogy vele lehessen. A szellemférj a valós férjjel
ellentétben kedves, törődő és kifejezetten emberi", őt nem kötik a különböző
társadalmi elvárások, amelyek szétszakítják a párt, vagy arra kényszerítik a férjet,
hogy elutasító legyen feleségével szemben. Azonban a bosszúálló kísérteteket
szerepeltető filmekhez hasonlóan a film itt is a szellem alakját használja fel arra,
hogy egyfajta társadalomkritikát gyakoroljon a nemi szerepekkel kapcsolatban.

78