Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0054
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 55 [55]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0054

OCR

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN A Mahábhárata kerettörténetének adaptäciöjakent szoktäk emliteni a Kalyug ([Kaljug], , A sötétség kora") című 1981-es filmet, amelyet Shyam Benegal rendezett. Ez a film két igen sikeres üzletember versengő családjairól szól, akik egymás vesztét okozzák a vagyon kergetésével. A film címe egyszerre utal a Mahábháratához való kapcsolódásra, illetve az üzleti élet erkölcstelenségére, ugyanis a kaljug a hindu időfelfogás szerint az a világkorszak, amikor a dnarma a legkevésbé érvényesül, és ez a Mahábhárata nagy háborújával vette kezdetét (Lutgendorf 2007: 21). A közel harminc évvel későbbi Raajneeti (IRádzsníti)], , Politika” 2010, rend.: Prakash Jha) című film kortárs politikai játszmák világába ülteti át a történetet. Mindkét film modernizálta a szereplők foglalkozását és társadalmi helyzetét, de az alapvető motivációk és rokonsági szálak változatlanul maradtak. Az üzleti világ és a politika az uralkodás modern szimbólumaként jelennek meg, és mindkét film meglehetősen kritikusan áll a hatalom utáni vágyakozáshoz, amely akár még családi kapcsolatokat is képes romba dönteni. Ezek a filmek azért is figyelemreméltóak, mert az indiai filmek csak ritkán foglalkoznak a politika működésének kérdéskörével, ezért ez az állásfoglalás kifejezetten elgondolkodtató. A Mahábháratában szereplő melléktörténetek közül több is felbukkan motívumok vagy szereplők szintjén különböző filmekben. Ezek közül a Sakuntalá, Szavitri és Ékalavja történetével foglalkozunk részletesebben. A Mahábháratában szereplő eredeti Sakuntalá-történet Sakuntalá, az erdőben élő ártatlan lány és Dusjanta király szerelméről szólt. Találkozásukkor a király megesküdött, hogy ha Sakuntalá gyermeket szül, az ő fia lesz a trónörökös. Sakuntalá valóban életet adott egy fiúgyermeknek, azonban amikor később felkeresik a királyt, úgy tesz, mintha nem emlékezne sem Sakuntalára, sem az ígéretére. Végül egy égi hang emlékezteti a királyt az ígéretére, amelynek eleget is tesz. A történet legszélesebb körben ismert feldolgozása azonban Kálidásza, a nagy szanszkrit költő és dc-ámaíró nevéhez fűződik, aki a Mahábháratában szereplő történetet hosszabban kidolgozta és némileg megis változtatta. Kálidásza művében a király egy gyűrűt adott Sakuntalának szerelme zálogául, azonban egy átok következtében elfelejtette Sakuntalát és a házasságkötést is. Sakuntalá pedig elveszítette a gyűrűt, amelyet a királytól kapott, de csak akkor egyesülhetett újra a család, amikor a gyűrű újra előkerült, és megtört az átok. A történet és dráma sokféle feldolgozásban jelent meg, többek között V. Shantaram 1943-as filmjében is (Chatterjee 2007:66), valamint a már korábban említett Ram Teri Ganga Maili című filmben, ahol a főhős kénytelen elhagyni vidéki szerelmét és csak nagy nehézségek után tudnak újra együtt élni. A másik gyakran előkerülő Mahábhárata-történet Szávitri és a Szatjaván herceg története. Szávitrínak lehetősége nyílt arra, hogy saját férjet válasszon, ő pedig a minden szempontból kivételes adottságokkal rendelkező Szatjaván herceget választotta annak ellenére, hogy a bölcsek jóslata szerint a herceg egy évvel a házasságkötésük után meg fog halni. Szávitrít ez sem tántorította el, boldogan éltek férjével, míg a megjósolt napon Jama, a halál istene meg nem jelent, hogy elvigye magával Szatjavánt. Szávitrí hű asszonyként követte férjét az alvilágba, és olyan ékesszólásról és elkötelezettségről tett tanulságot, hogy Jama több kegyet 53

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.44 MB
Permalink to jpg
022_000108/0054.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0054.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu