OCR Output

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN

részét képező, vallásos tisztelet által övezett eposz elemeit és szimbólumait használó
filmek értékítélete nem egyezik domináns politikai csoportok világnézetével, azok
gyakran kerülnek viták középpontjába.

MAHÁBHÁRATA

Természetesen a Rámájanán kívül egyéb mitológiai történeteket is nagy sikerrel
filmesítettek meg az idők folyamán Indiában. A másik meghatározó hindu eposznak,
a Mahábháratánakis születtek feldolgozásai, bár ezek médiatörténeti jelentősége
nem hasonlítható a Rámájanához. A Mahábhárata megfilmesítését nehezíti, hogy
mivel a szöveg jóval szerteágazóbb korpuszt alkot, mint a Rámájana, a központi
történeten kívül számos mellékszál található benne. A kerettörténet egy család
két ága között zajló viszályról szól: a Pándava és Kaurava fivérek küzdenek az
észak-indiai Hasztinápur királyságának trónjáért. A szerző-szerkesztő, a legendás
Vjásza egyértelműen állást foglalt az öt Pándava-fivér, Judhisthira, Bhíma, Sza¬
hadéva, Nakula, és Ardzsuna mellett és a Kauravákat ábrázolja trónbitorlókként.
A fő cselekményszál azt követi, ahogy a kényszeres kockajátékos Judhisthira
eljátssza az egész birodalmát, majd négy fivérének, saját magának és végül közös
feleségüknek, Draupadínak a szabadságát is. Kénytelenek száműzetésbe vonulni,
és tizenhárom évig tartó vándorlásuk során számos kalandos megpróbáltatáson
mennek keresztül. Végül Krisna, Ardzsuna kocsihajtójának segítségével (aki a
dharma és a karma kapcsolatáról szólva előadja a hindu irodalomtalán leghíresebb
részletét, a Bhagavad gítát, vagyis a Magasztos Szózatát) legyőzik a Kaurava fivéreket
a kuruksétrai csatában, és visszaszerzik a birodalmukat. Mellékszálként viszont
számos vers, himnusz és egyéb mitológiai történet is bekerült az eposzba, sőt, a
Rámájana egy korai verziója is részét képezi a Mahábháratának. A Mahábhárata
kultúrtörténeti jelentősége tehát valójában abban rejlik, hogy a hindu mitológia
egyfajta foglalatának tekinthető.

A Mahäbhärata kerettörtenetenek, tehät a Pändava-Kaurava viszälynak megany¬
nyiteleviziös feldolgozäsa született, amelyek közül több vältozat is nepszerüsegre
tett szert.** 1988-89-ben a Ramayana sikerét meglovagolva, Ramanand Sagar
közreműködésével készült el a Ramayana nézettségi rekordjait is megdöntő, B.R.
Chopra rendező által készített Mahabharata sorozat. Bár később, további feldolgozá¬
sokis késziiltek, ezek kevésbé lettek sikeresek. Ekta Kapoor [Ekta Kapur], az indiai
televíziózás nagyasszonya által készitett, Kahani Hamare Mahabharat Ki ([Kahäni
hamaré Mahabharat ki], , Ami Mahábháratánk története" ) címmel. Annak ellenére,
hogy Ekta Kapoor az egyik legsikeresebb televíziós producer, akinek a sorozatai

3 Ez különösen érdekes annak fényében, hogy egy gyakori babona miatt a Mahábhárata könyv
változatát hindu családok nem tartják az otthonukban. Ugyanis úgy vélik, hogy haa háborúban
végződő családi viszályt taglaló történetet beviszik a házba, ez otthon is békétlenséghez fog
vezetni (Chowdhury - Ghosh, 2020). Azonban ugyanezt a korlátozást nem alkalmazzák a
megfilmesítésre vagy a sorozat verziójára, és szívesen és gyakran fogyasztják azt.

Sl