A szokatlan és minden pátoszt nélkülöző feldolgozás és átértelmezés, illetve a
modern kori párhuzamos történet természetesen sokakban ellenérzést váltott ki,
elsősorban azokban, akik számára a Rámájana megkérdőjelezhetetlen, rendalko¬
tó szent szöveg. Számukra különösen azok az elemek tűntek kifogásolhatónak,
amelyek Ráma tévedhetetlenségét cáfolták, illetve azok a vizuális ábrázolások,
amelyek Ráma és Szítá viszonyát élesen kritizálták." Ezen kívül Paley írt egy saját
daltis a filmbe, amelyet Ráma és Szítá fiai az erdőben énekelnek apjuk tiszteletére:
"Sing his love, sing his praise,
Rama set his wife ablaze.
Got her home, kicked her out,
To allay his peoples doubt.
Ramas wise, Ramas just,
Rama does what Rama must.
Duty first, Sita last,
Ramas reign is unsurpassed."
Zengd a szeretetét és dicsőítő éneket,
Ráma felgyújtotta a feleségét.
Hazavitte, majd jól kirúgta,
Hogy eloszlassa népe gyanúját.
Ráma bölcs, Ráma igazságos,
Ráma azt teszi, amit kell.
Első a kötelesség, utolsó Szítá.
Ráma uralmát semmi sem múlhatja felül.
(A szerző fordítása.)
A dalszöveg kritikus hangvétele, a gyerekversszerű rímek és egyszerű dallam még
inkább erősítik a komikus hatást, amely sokak szerint nem megengedhető egy
ilyen nagy vallási jelentőséggel rendelkező történet esetében. Főleg a hindutva
amerikai és indiai követőit háborították fel ezek a jelenetek, így ők a film betiltását
is követelték. Nemcsak a Ráma tökéletességét kritizáló hangvétel zavarta őket, de
Paley olyan változtatásokat is eszközölt a történetben, amelyek nyilvánvalóan nem
férnek bele a hindu mitológia szűk, hindutva-kompatibilis értelmezésébe. Erre
talán a legjobb példa a film utolsó jelenete, amely megfordítja és keretbe foglalja az
egész történetet. A film utolsó perceiben ismét Laksmi és Visnu térnek vissza, de
immáron Visnu masszírozza Laksmií lábát, mellyel Paley azt sugallja, hogy Visnu—
Rámalehet, hogy tanult Szítá utolsó áldozatából, és isteni formájuk visszanyerése
után talán jobban értékeli Laksmí-Szítát. Ez a feminista és revizionista álláspont
54 A dalbetétekben előfordul, hogy Ráma Szítá hátán lovagol, míg felesége csillogó szemmellesi
minden igényét, illetve egy olyan jelenet is van, amelyben Ráma lábbal rúgja ki a várandós
Szítát a palotájából.