OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

Suroopanaka
Surphafiakha

Shurpanaka

4. Két báb-narrátor vitatkozik Súrpanakhá nevének helyes alakján.

A narráció alatt a képernyőn brikolázs-technikával megjelennek a szóban forgó
események és szereplék is. Paley ekkor Szitat, Ramat és a tobbi karaktert a 19-20.
századi naptárművészetben megszokott ikonográfiával ábrázolja. Ugyanakkor a
pop-artból merítve gyakran színes hátterek elé helyezi a szereplőket vagy oda nem
illő tárgyakat montázsol a vászonra, így ezek a jelenetek meghökkentő és humoros
összhatást keltenek. Az alábbi kép azt a jelenetet ábrázolja, amikor Ráma kételkedni
kezd Szítá hűségében, ezért az animátor vegyveszély és nukleáris veszély jelekkel
látja el Szítát, ezzel utalva a vélelmezett rituális tisztátalanságára.

A film harmadik rétegét azok a jelenetek alkotják, amelyek során nem narrátoro¬
kon keresztül követjük az eseményeket, hanem Szítá és Ráma maguk is beszélő
szereplőkké lépnek elő. Ezen jelenetek általában a rádzsput miniatúrák stílusát
követik. Ez a stílus egy újabb művészettörténeti kort von be a történetmesélésbe,
arra utalva, hogy a 16-17. századi Észak-Indiában milyen népszerű téma volt a
Rámájana a miniatúrafestő művészek között. Ennek megfelelően az animációs
filmnek ez a része a korszakból fennmaradt illusztrált kéziratok esztétikai hatását
igyekszik feleleveníteni. A háttér ezekben a jelenetekben teljesen statikus, a profil¬

30