Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000107/0000

Az életvilág mediatizálódása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Berger Viktor
Title (EN)
Mediatization of the Life-World
Field of science
Szociológia / Sociology (12846), Média és kommunikáció / Media and communications (12943)
Type of publication
monográfia
022_000107/0023
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 24 [24]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000107/0023

OCR

22 + AZ ELETVILAG MEDIATIZALODASA fel. A technológiai információ veszélye, hogy elmossa a tény és a fikció, az eleven valóság és a virtuális valóság különbségét (Tijmes 2001, 31-32). Az infokommunikációs eszközök által lehetővé tett interakciókra alkalmazva ez tehát azt jelenti, hogy az online világ egy olyan ,álvalóságot" képez, mely a , valós" világot fenyegeti — hasonlóan a szimulákrumok által létrehozott hiperrealitás baudrillard-i (1996) elméletéhez. A kiutat ebből a szituációból csak az jelentheti Borgmann szerint, ha ragaszkodunk a valósághoz, és megpróbáljuk a különféle információtípusok helyes egyensúlyát létrehozni. Borgmann elméletének értékelése során érdemes mérlegelni az előnyöket és hátrányokat. A szerző kétségkívül hatásos koncepciót vázolt fel a modern technológiát átjáró logikáról. A mediatizált világ értelmezése számára megtermékenyítőek az eszközök jellegére vonatkozó gondolatai, hiszen úgy tűnhet, hogy az infokommunikációs eszközök használata eltávolít minket a társas világunktól, hogy általuk csupán a , normál" interakciók gazdagságának töredékét tapasztalhatjuk meg, s hogy ezen eszközök mélyen beágyazódnak a fogyasztói logikába, miközben a gépezetük a háttérbe lép. Kézenfekvő interpretációnak tűnik, hogy az online kommunikáció is részese a világtól való elszakadás (disengagement) folyamatának, sőt minden korábbinál radikálisabban előrehajtja azt, ahogy az a vélekedés is, hogy az interneten keresztül csupán valamiféle felszínes álvalósággal találkozunk, s felszínes interakciókban veszünk részt. Az éles szembeállítások ugyanakkor több kérdést is felvetnek. Valóban olyan élesen szembeállítható egymással a fokális dolog és az eszköz? Az eszközök valóban csupán a felszínes interakciókat és valóság-hozzáférést tesznek lehetővé? Valóban szükségszerű, hogy a fogyasztói logikával áthatott eszközök felhasználói eltávolodnak a környezetüktől, kiágyazódnak belőle? A modern technológiai eszközök sohasem tesznek lehetővé fokális gyakorlatokat? Ha egyszer a „virtuälis" valóság az emberek cselekvéseit, érzelmeit és ismereteik alakulását befolyásolja, vagyis amennyiben életük alakulására valós hatást gyakorol, valóban csupán álvalóságot jelent? Vagy épp ellenkezőleg, a valóságnak egy új, másféle logikának engedelmeskedő szegmense? Bár a technológiáról való gondolkodást számos érdekes szemponttal gazdagította, a borgmanni elmélet ezekre a kérdésekre nem kínál meggyőző válaszokat. 3. Don Ihde: ember-technika viszony és a technicizált életvilág A heideggeri elmélet az 1934-es születésű amerikai technikafilozófus, Don Ihde, a posztfenomenolögiai nézőpont képviselője számára is fontos hatást jelentett, aki ugyanakkor Borgmann-nál jóval kritikusabb a német gondolkodó kordiagnózisával és a technológia össztársadalmi hatására vonatkozó téziseivel kapcso

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.26 MB
Lien permanent vers jpg
022_000107/0023.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000107/0023.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu