másolt kották, egyénileg összeállított énekes füzetek a politikai körülmények
változása utánis sokáig fennmaradtak. A keresztény egyházak sokáig magukis
csak megtűrték a keresztény könnyűzenét, de énekeskönyveket, gyűjteménye¬
ket nem adtak ki, nem segítették a kórusok munkáját. Ez a szabályozatlanság
tovább erősítette a dalok felekezetközi használatát, és megágyazott azoknak
a 21. századi folyamatoknak, amelyek végül a pünkösdi karizmatikus dalok
inváziójához vezettek. Az internet tömegessé válásával, az online felületeken
megjelenő kották, kottás könyvek, dalgyüjtemenyek, valamint a videömegosztö
portálok hatására ez a transzdenominális, felekezetek feletti karakter tovább
erősödött. A hiányos nyelvi ismeretek, a hiányos teológiai ismeretek és eszté¬
tikai preferenciák vonzóvá, majd meggyökerezetté tehettek akár más felekeze¬
tekhez kötődő dalokat is. A folyamat eredménye túlmutat a zenén magán. Jól
érzékelhetően a zenén keresztül megvalósuló uniformizáló ökumenizmussal
találkozhatunk, amely elősegíti a nem pünkösdi felekezetek körében a pün¬
kösdizálódást. Ahogy John L. Bell is megjegyzi: , Ami a repertoárt illeti, egyre
eklektikusabbak vagyunk, szabadon átlépjük mind a felekezeti, mind a nemzeti
határokat, hogy felfedezzük a gyülekezetünkhöz illő zenét" (Haskel 2007, 2).
Nemcsak arról van azonban szó, hogy a hasonló profán zenei divatot fel¬
használó különböző vallási csoportokban tapasztalható vallási élmény az
alkalmazott zene miatt lenne hasonló, hanem arról is, hogy az adott vallási
élményekhez, ez a fajta zenei stílus illeszkedik jobban. Más szavakkal megfo¬
galmazva, a posztmodern vallási igényeknek megfelelő, ezért a vallási piacon
sikeresen , eladható" karizmatikus élmény és az ezeket magába foglaló rituális
keret eredményezi a hasonló zenei stílus megjelenését, mely jelen esetekben
nemcsak mint esztétikai kategória, hanem mint a vallási kommunikáció csa¬
tornája is funkcionál. A divat esztétikai igények alapján megjelent tehát a
vallási környezetben, de népszerűségét, hosszan tartó fennmaradását annak
köszönheti, hogy ezek az esztétikai igények sikeresen implantálódtak a vallási
igényekbe.
Anderson, Allan. 2013. An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic
Christianity. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/
CBO9781139524063
Coleman, Simon. 2000. The Globalisation of Charismatic Christianity. Cambridge:
Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511488221
Csordas, Thomas J. 1997. Language, Charisma, and Creativity: The Ritual Life of a Religious