Hillsongizáció: vallási ökumenizmus vagy spirituális globalizáció? 235
Jól érzékelhető sajátossága ennek az ökumenizmusnak, hogy míg a különböző
felekezetek közötti határt átjárhatóbbá teszi, a közöttük lévő konfliktusokat
leépíti, addig a saját felekezeteken belül gátakat emel. Egyrészt úgy, hogy az
új formák iránt kevésbé nyitott körökben félelmet, elzárkózást szül. Rozgonyi
jegyezte meg, hogy saját pünkösdi gyülekezetében a konzervatívabb csoportok
a dicsőítést a katolikus karizmatikusok hatásának tudták be, emiatt utasították
el, míg a katolikus körökben az ellenzők a világi divatos zene inváziójaként
értelmezik a folyamatot (Povedak 2019, 130-142). Steven Miller kiemeli, hogy
, a II. Vatikáni zsinat következtében megjelenő változások közül az egyik leg¬
szerencsétlenebb a különbségek összemosödäsa [...] A templomhajöban valö
tancoläs elburjänzäsa, a »gospel« zene, »evangelizälö« predikäciök, »kereszteny
rock« és a liturgián való megjelenésük néhány azok közül a nyilvánvaló jelek
közül, melyek a Katolikus Egyház és az extra ecclesiam uralma közötti határok
elmosódását mutatják. Mindez mindennél jobban lathat6 az tn. »karizmatikus
mozgalomban«” (Miller 1993). Az egyes felekezeteken belüli csoportok között
így fokozódik a távolság. Ma a katolikus karizmatikus közösségek lényegesen
közelebb vannak és jobban megértik a pünkösdi karizmatikusokat, mint saját
felekezetük tradicionális formáit (pl. rózsafüzér társaság, Mária-légió stb.).
A fejezet a Hillsong-jelenség példáján keresztül próbálta modellezni a pünkösdi¬
zálódás, karizmatizálódás jelenségét. Általánosan megfigyelhető napjainkra, hogy
a globális keresztény könnyűzenei piacon vezető zenekarok szinte kizárólag a
pünkösdi karizmatikus mozgalomhoz tartoznak" és dalaik megjelentek a római
katolikus, illetve más történelmi egyházak körében is. A pünkösdi mozgalomtól
átvett jelentős számú dal egyik jellemzője, hogy a pozitív keresztény üzenetet
a fogyasztói kultúra értékrendszeréhez igazodó módon - a szenvedés teológiá¬
jától mentesen, a keresztet megkerülve, csak a feltámadás üzenetét közvetítve
- csomagolták a tömegkultúra divatos zenei trendjeibe. Mindezekhez pedig
nagyfokú spontaneitásra és egyéni intuícióra építő vallási gyakorlat társult.
A vasfüggöny mögötti Magyarországon a pünkösdi karizmatikus zenék so¬
káig földalatti mozgalomként terjedtek. A ,hand-made" jelleg, a szerzőtlenül
13 2024 márciusában a YouTube fájlmegosztó-portálon a worship music keresőszóra több tucat,
többszázmilliós letöltéssel rendelkező előadót találtam. A Hillsong mellett 15 zenekar és
dicsőítő dal értel 500 milliónál magasabb letöltést, akik közül a Hillsongon kívül valameny¬
nyi latin-amerikai származású volt. A letöltési adatok jól mutatják, hogy melyik régióban
terjed a leggyorsabban a zenei jelenség. Magyarországon ilyen kiemelkedő adatokkal nem
találkozunk.