OCR Output

Hillsongizáció: vallási ökumenizmus vagy spirituális globalizáció? 233
A KATOLIKUS HILLSONG-DALOK, A HILLSONG-ÖKUMENIZMUS

A Hillsong-dalok invazív, felekezetek feletti terjedése sajátos, zenén keresztül
meginduló ökumenizmus kialakulása felé vezet. Jól látható, hogy ez a fajta
folyamat a pünkösdi és katolikus vernakuláris vallásosság felszínén megjelenő
zenei ízlések hasonlóságának, valamint a zene mögött felfejthető vallási igé¬
nyek, vernakuláris vallási teológiák hasonlóságának az egyidejű jelentkezése
miatt ölt ekkora méreteket. Figyelembe kell továbbá vennünk, hogy az internet
a magyarországi háztartásokban az ezredforduló után, nagyjából a YouTube
megindulásával egy időben vált tömegessé. A dicsőítő zenék után keresők pedig
törvényszerű, hogy a legnépszerűbb nemzetközi dicsőítő zenekart találták meg
elsősorban. Felmerülhet a kérdés, hogy mennyiben befolyásolta ezt a folyamatot,
hogy a magyar lakosság Európában talán a legkevésbé beszél idegen nyelveket?
Vajon ez a felületes tudás vagy az esztétikai preferenciák segítették elsősorban
a transzdenominális terjedést? Valószínűleg az utóbbi, ugyanis bármennyire
is terjednek az egyre precízebben fordított szövegek, a hívek megélt vallási
valóságát elsősorban nem ezek befolyásolják, hanem a dicsőítésben rejlő erő
és az ehhez kötődő vallási élmény.

, A szöveg nem igazán számít. A többség nem figyel a szövegre. A misztikus
élményt, Isten jelenlétét keresik, és ezt nem intellektuálisan teszik. A zene,
a dallam és a ritmus hozza olyan állapotba az embereket, hogy misztikusan
megélik Istennel való találkozásukat." (R.B. 2016.09.02)

, Ezek szabad dalok. A sárga könyves, kék könyves daloknak [gitáros katolikus
énekek gyűjteményei] van eleje, elindítjuk, és van vége. Viszont ezeknél a
daloknál meg van olyan rész, ahol van egyfajta szabad dicsőítésre lehetőség,
nyelveken imádkozással. És akkor ugye azért vettük át ezeket a dalokat, mert
egyszerűen lehetőséget adnak arra, hogy lehessen közben dicsőíteni. Egy sárga
könyves dal, ami mondjuk kötöttebb, van négy versszaka, refrén, ott nehezebb
ezt megcsinálni mert el kell játszani elejétől végig, úgy van értelme. Hiába
vették ezeknél is lazábbra kicsit a stílust, egy kicsit poposabbra, de ez a fajta
dicsőítő stílus még nincs benne. Viszont a Hillsongnál meg már szerintem úgy
születtek ezek a dalok, hogy dicsőítettek is közben. És akkor azért lett ez ilyen
szabad. A dicsőítés a központja" (Ildi, 2016.)

Érezhető továbbá a folyamat mögött az a fajta nyitottság, amely a vallási hatá¬
rok feloldódását, fluiditását eredményezi a dicsőítő zenét fogyasztók körében.
A katolikusok - főként katolikus karizmatikusok - ugyanúgy részt vesznek a
különféle ökumenikus dicsőítő alkalmakon, fesztiválokon, és együtt éneklik a