OCR Output

230 Povedák Kinga

Evans -Ihornton is megjegyezte , Youtube az új közvetítő csatorna" (2015,
141-159). Megfigyelhetővé válnak azok az ún. portable practices, melyek előse¬
gítik, megkönnyítik a vallási gyakorlat transznacionális terjedését és a lokális
kultúrában való meggyökereződését (Csordas 1997).

Természetesen nem lehet azt állítani, hogy kizárólag Hillsong dalok terjedtek
volna el a kortárs magyar pünkösdi közösségekben, ám az egyértelműen látszik,
hogy napjainkra a Hillsong márkajeggyé vált, és ismertsége, elterjedtsége okán
túlmutat saját magán. Gyakorlatilag a kortárs dicsőítő zene szimbólumaként
használják a , Hillsong-dalok", , Hillsong típusú dalok" kifejezéseket. Mellette
az összes többi, nemzetközi szinten egyébként hasonló népszerűséggel bíró
előadó háttérbe szorul. De ugyanígy népszerűsége okán a fiatalabb generációk
felől kiindulva háttérbe szorítja a korábbi zenei formákat is, bármely feleke¬
zetről legyen is szó.

„A »Hitünk enekei« pünkösdi énekeskönyv létezik, de az ifjúság ezt abszolút
nem használja. Körükben csak az újabb, Hillsong-jellegű énekek ismertek, mást
nem is használnak. (R.B. 2016.09.02)

Persze, e téren a hagyománykövetőbb, rigidebb, több évszázados gyakorlatok¬
kal és formákkal bíró katolikus és református egyház lassabban változik, ám a
hivatalos, templomiliturgiän kivülitt is felväzolhatö ez a folyamat. Régiónkra
is igaznak mondható tehát, amit már sokan megállapítottak, többek között
Donald E. Miller a Spirit and power kötetben, hogy a pünkösdi mozgalom egyik
legfontosabb eleme, hogy képes alkalmazkodni a lokális kontextusokhoz, és
magára ölteni a kulturálisan megfelelő zenei és istentiszteleti stílusokat (2013).

A forditäs dilemmäi - glokalizäciös esettanulmänyok

A Hillsong-dalok magyarországi terjedésének alapvetően két útja létezik. Első lé¬
pésként maguk a dalok jelentek meg szerzőtlenül, több pünkösdi gyülekezetnél,
majd katolikus használatban is. A zene megjelenése után, második lépcsőként
érkezik maga az intézmény is, alulról jövő kezdeményezésként. Magyarországon
2011-ben jött létre az első helyi, Hillsong Network-höz kapcsolódó gyülekezet
Budapest Connect néven, Londonból hazatérő négy Hillsong gyülekezeti tag ösz¬
tönzésére. Az alapvetően kétnyelvű, egyelőre kis létszámú közösség kéthetente
tart istentiszteleteket, ahol kizárólag magyar nyelven éneklik a Hillsong dalait.
Saját zenei repertoárral még nem rendelkeznek, egyelőre az anyagyülekezetből
táplálkoznak. Stanzel Benjámin gyülekezeti pásztor reményei szerint azonban
hamarosan ezek is megszületnek, hiszen , akkor lesz igazán erős a gyülekezet,