Hillsongizáció: vallási ökumenizmus vagy spirituális globalizáció? 229
1930-40-es évekből), a külföldről érkező, magyarra fordított modernebb dalok
és a ,kapott" dalok voltak használatban, kisszámú katolikus dal kölcsönzésével.
Mind a zenei anyag, mind az előadásmód sokszínű, a leggyakrabban amatőr
zenei színvonalon valósult meg.
Az 1989-től nagyjából 2005-ig tartó szakaszra a Hit Gyülekezet hatása
nyomja rá bélyegét, a saját dalaik mellett a külföldi fordítások terjedtek to¬
vábbra is esetlegesen, központi segítség (pl. daloskönyv, oktatóanyag) nélkül.
A zenei színvonal változatlan maradt, bár a lelkes amatőrök helyett egyre több
professzionális dicsőtő-zenekar alakult. Ebben nagy hatása volt az országos
médiában megjelenő Hit Gyülekezetének, melynek dicsőítő zenekarában több,
korábban a világi zeneiparból ismert profi zenész is játszott/-ik. A dalokennek
ellenére továbbra is kazettákon terjedtek, onnan kottázták le őket, vagy le sem
kottázták, hanem csak leakkordozták és szövegét lefordították.
,2002-2003-ban lehetett, hogy a Szeráf kórus 24 órás dicsőítést szervezett.
Meghallottuk, és rohantunk diktafonnal meg kazettákkal. Vettük fel az egészet.
Rengeteg új dal elhangzott, nagyon sokat lefordítottak akkor [...] Meg volt sok
másolt kazettámis, Hit Gyülis, Prazsák Lacitól [római katolikus keresztény köny¬
nytizenei dalszerz6-énekes], ő is fordított le több Hillsongot" (Ildi, 2016.08.21).
A legújabb korszakhatárt a YouTube videómegosztó-portál indulása jelenti
(2005). A változás természetesen nem azonnali, éles határt hordoz magában,
hanem erőteljes átmenetet mind a zenei anyag, mind a professzionalitás, mind
a zenéhez jutás módjai terén. Ezelőtt gyakorlatilag nem létezett olyan fórum,
amelyen keresztül a hallgatók megtudhatták volna, kik az egyes dalok szerzői,
rendkívül korlátoltak voltak az eredeti zenékhez való hozzájutási lehetőségek
is. A Hit Gyülekezete ugyan már az 1990-es években is fordított és játszott
Hillsong dalokat, ám a televíziós istentiszteleteken ezek eredeti szerzője, címe
nem jelent meg. Gyakorlatilag a YouTube vetett véget a dalok hallás utáni ter¬
jedésének is, lehetővé téve a kották terjedését, majd egy idő után a dicsőítést
segítő oktatóvideók is megjelentek.
, Valamikor 2007 környékén lehetett, a Savior King album megjelenése után,
hogy a YouTube-on rákerestem. Teljesen el voltam hűlve az albumtól, és hát, én
emiatt kezdtem el a Golgota Gyülekezetből a hillsong felé közelíteni. Teljesen
le voltam döbbenve a YouTube-on. Akkor jöttem rá, hogy azok a dalok, amiket
én énekeltem és szerettem nagyrészt Hillsong dalok voltak!” (S.B. 2016.09.10).
Szemmel látható tehát, hogy az internet és a média egyre nagyobb fokú hasz¬
nálata milyen mértékben könnyíti meg a dicsőítő praktikák áramlását. Ahogy