OCR Output

Hillsongizáció: vallási ökumenizmus vagy spirituális globalizáció? 227

akkor erősödő katolikus könnyűzene is éreztette hatását a kis számú pünkösdi
gyülekezet zenéjére:

, A magyar pünkösdizmus rendkívül összetett jelenség, sokféle irányzata van.
És persze azt is hozzá kell tennünk, hogy a pünkösdi liturgia nem szigorúan
szabályozott, így többféle gyülekezetben többféle zene is élhet egymás mellett.
Mi [Szegeden] példaul mar korábban is játszottuk az 1970-80-as évek magyar
katolikus beatmiséinek néhány számát. Nem sokat, de voltak átvételek, és mi
magunkis ugyanolyan zenei stílusban és hangszereléssel kezdtünk el zenélni,
mint ők. Akusztikus gitár, klarinét, ének - és a képzettség sem volt sokáig
kifejezetten fontos" (Szeged, 2016.09.02).

A modernebb hangzású dicsőítő zenék nem arattak egyöntetű sikert, bár olyan
mértékű heves és elmérgesedett viták, melyek a katolikus zenei szcénát jelle¬
mezték (Povedák 2019, 130-158) a pünkösdi gyülekezetekben nem jelentkeztek.

, 1982-89 között voltam a kiskőrösi tradicionális pünkösdi gyülekezet pásztora.
Akkor még a régi, orgonás énekeket játszották, de a fiatalokon keresztül már
jöttek be az új stílusú dalok. Az istentiszteletnek volt egy olyan része, ahol ők
szolgáltak. Az idősebbek nem szerették ezeket a zenéket, nem igazán tudtak
bekapcsolódni, de alapvetően elfogadták. Problémák inkább csak a hangerő
miatt voltak" (R.B., Szeged, 2016.09.02.).

A keresztény könnyűzene helyzete a rendszerváltozás után sem változott jelen¬
tősen. A nemzetközileg hatalmas iparággá vált CCM (Contemporary Christian
Music) régiónkban nem tudott jelentős eredményeket elérni. A nemzetközileg
ismert pünkösdi karizmatikus dalok is csak esetlegesen terjedtek, egy-egy agilis
személy fordítói tevékenységéhez vagy egy-egy felekezethez kötődve. Vannak
arra utaló jelek, hogy bizonyos fokú keveredés a dalok szintjén a rendszervál¬
tás utáni évtizedben már megfigyelhető volt, ám ezek még semmiképpen sem
értek el szélesebb ismertséget. Ebben talán legfontosabb szerepe a Hit Gyüle¬
kezetének volt, amely politikai és gazdasági kapcsolatain keresztül, a Vidám
Vasárnap című istentiszteletével heti rendszerességgel megjelent az országos
televízióadókon, 1995-ben megalapította saját felsőoktatási intézményét Szent
Pál Akadémia néven, országosan terjesztett heti és havilapokat indított Hetek,
illetve Új Exodus névvel. Bármely felekezethez tartozó személlyel beszéltem is a
korszakról, egyöntetűen kiemelték, hogy még ekkor sem nevesítették az eredeti
előadókat és általában nem voltak tisztában a dalok felekezeti hátterével sem.
A keresztény kötődés elegendőnek bizonyult számukra.