OCR Output

Sokféle sokféleség

MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS

FELÜTÉS

Radnóti Miklós Nem tudhatom... című versében szembeállítja a táj magasról,
távolról szemlélt látványát a közelivel. , Ki gépen száll fölébe, annak térkép e
táj .." A tudományos megközelítésekben absztrakciókkal operálunk. A latin
abstract kifejezés szó szerint azt jelenti, elvonni, kivonni. Ami elvont, az távol
van a részletektől. Az elvont ellentéte a konkrét, amely a latinban a concresce¬
re igére vezethető vissza, ami azt jelenti, együtt növekedni. Amint a Radnóti
versben is olvashatjuk , Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága".

A vallásról, ugyanúgy, mint a Radnóti a hazáról, lehet elvont fogalmakkal
beszélni. Maga a vallás is ilyen fogalom, amely átfoghatatlanul sok mindent
jelent, és lényegében vagy elsősorban azért van rá szükség, hogy elkülöníthető
legyen a vallás attól, ami nem az. Minél közelebb kerülünk a vallások valósá¬
gához, annál inkább előtűnik sokféleségük. Nemcsak abban az értelemben,
hogy például az iszlám mennyire más, mint a hinduizmus, rítusait és mítoszait
tekintve egyaránt, hanem abban az értelemben is, hogy mind az iszlám, mind
a hinduizmus és az összes többi vallás önmagában is sokféle. Ez a sokféleség
egyrészt történelmi, hiszen az adott vallás megjelenési formái sokat változtak
az évszázadok, évezredek során. Másrészt a különböző kultúrrégiókban és kü¬
lönböző miliőkben a ma megfigyelhető vallási tényállások egyszerre lenyűgöző
és egyszerre zavarba ejtő sokféleséget mutatnak.

Az emberi és társadalmi valóság vallási dimenziója alapvetően plurális
természetű, amint maga az ember és az emberi közösség is rendkívül sokfé¬
le. Amikor a vallás fogalmát használjuk, voltaképpen mindig vallásokat kell
értenünk rajta, többesszámban. Ahogy tehát említettük, a vallás alapvetően
plurális természetű és a vallások sokfélesége maga is sokféle. Más a keresztény
felekezetek sokfélesége és más a zsidó jesivák vagy a buddhista szanghák sok¬
félesége. Ez a sokféle sokféleség megmutatkozik a vallás összes dimenziójában,
a tanításokban, a rítusokban, a spiritualitásban vagy az épületekben.

Mindezek okán a vallásra vonatkozó tudományos igényű vizsgálódások ebből
a sokféle sokféleségből kellhogy kiinduljanak, hacsak nem az a szándékuk, hogy
a vallásról elvontan, távolságtartással tárgyaljanak. A vallás emberi, társadalmi